Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista
Authors
Date
2008Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tässä tutkielmassa käsitellään ns. pedagogista paradoksia. Johdantoa seuraavassa
pääluvussa esitellään Immanuel Kantin (1724-1804) filosofiaa niiltä osin kuin se liittyy
pedagogiseen paradoksiin, sillä Kantin muotoilut pakon ja vapaan tahdon yhdistämisen
vaikeudesta ovat muodostuneet paradigmaattisiksi viittauskohteiksi pedagogista paradoksia
käsittelevässä keskustelussa. Kolmannessa pääluvussa tuodaan esiin yhteensä viisi eri
nykytulkintaa tai näkökulmaa pedagogiseen paradoksiin. Pyrkimyksenä on valottaa, mitä
käsitteellä ’pedagoginen paradoksi’ voidaan tarkoittaa. Eri tulkitsijat tarjoavat vastauksiksi
erilaisia painotuksia. Pedagoginen paradoksi voi olla eksistentiaalinen muistutus lapsen
arvokkuudesta (Lovlie), sosialisaation ylittämistä kasvatuksen myötä (Siljander), vapauden
ja pakottavien yhteiskunnallis-kulttuuristen reunaehtojen välinen jännite (Kivelä), spesifi
liberaalin yhteiskunnan paradoksi (Uljens) tai näennäinen jännite, joka ratkeaa
ymmärtämällä Kantin kasvatusajattelu osana hänen laajempaa soveltavaa etiikkaansa
(Louden). Tarkoituksena on esitellä näitä tulkintoja sekä myös arvioida joiltain osin niiden
suhdetta Kantin omiin Über Pädagogik -teoksessa esiin tuleviin näkemyksiin.
Neljännessä pääluvussa käsitellään valtaa ja auktoriteettia, koska kasvatussuhteen
katsotaan aina olevan epäsymmetrinen suhde, jossa kasvattajalla on enemmän valtaa
kasvavaan kuin kasvavalla kasvattajaan. Päätännässä kootaan tulkintojen yhtäläisyyksiä ja
eroja sekä pohditaan hieman sitä, missä muodossa keskustelua pedagogisesta paradoksista
on mielekästä pitää vireillä ja missä mielessä ehkä ei. Työn yhtenä keskeisenä
loppupäätelmänä on, että pedagogisen paradoksin ytimestä on edelleen löydettävissä
Kantin teoreettisessa filosofiassaan esittämä antinomia vapauden ja luonnonkausaalisuuden
välillä, vaikka eräiltä muilta osin pedagogista paradoksia koskeva keskustelu on etääntynyt
suhteellisen kauas Kantin näkemyksistä. Esimerkiksi Kivelän tulkinta pedagogisesta
paradoksista on siinä mielessä irronnut Kantin ajattelusta, että Kivelä ei jaa Kantin
moraalifilosofisia näkemyksiä. Tällöin kasvattaminen näyttäytyy Kivelällä huomattavasti
paradoksaalisempana toimintana kuin Kantilla. Myöskään pragmaattisessa muodossaan
ymmärrettynä pedagoginen paradoksi ei ratkea. Näin siksi, että ei ole olemassa mitään
universaalisti pätevää mekaanista vastausta pakottamisen (ohjauksen) ja vapauden oikeasta
suhteesta partikulaarissa kasvatustilanteessa tai –suhteessa ylipäätään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29642]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
Nuolioja, Marjukka (2017)Nuolioja, Marjukka. ”Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä” Aikuis-luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista. Kas-vatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulu ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Moraalinen ja metafyysinen paha : vapaus ja pahuus Immanuel Kantin ja F.W.J. Schellingin filosofiassa
Pitkänen, Olli (2011)Selvitän pro gradu-tutkielmassani saksalaisten idealistien Immanuel Kantin ja F.W.J. Schellingin käsityksiä vapaudesta ja pahuudesta. Esitän että Kant ja Schelling lähestyvät vapautta ja pahaa hyvin erilaisten oletusten ... -
Kasvatus filosofiaan : tutkielma Matthew Lipmanin pedagogisesta ajattelusta
Heinonen, Ossi (2012)Tutkielma käsittelee lapsille suunnatun filosofian pioneerin Matthew Lipmanin pedagogista ajattelua. Tavoitteena on etsiä vastausta siihen, miksi Lipmanin mukaan filosofiaa tulisi opettaa lapsille kouluissa jo varhaisesta ... -
Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)"
Rinne, Elina (2012)Tutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin ...