dc.contributor.author | Lehto, Anne | |
dc.date.accessioned | 2012-08-27T10:18:42Z | |
dc.date.available | 2012-08-27T10:18:42Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1224642 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38393 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa käsitellään ns. pedagogista paradoksia. Johdantoa seuraavassa
pääluvussa esitellään Immanuel Kantin (1724-1804) filosofiaa niiltä osin kuin se liittyy
pedagogiseen paradoksiin, sillä Kantin muotoilut pakon ja vapaan tahdon yhdistämisen
vaikeudesta ovat muodostuneet paradigmaattisiksi viittauskohteiksi pedagogista paradoksia
käsittelevässä keskustelussa. Kolmannessa pääluvussa tuodaan esiin yhteensä viisi eri
nykytulkintaa tai näkökulmaa pedagogiseen paradoksiin. Pyrkimyksenä on valottaa, mitä
käsitteellä ’pedagoginen paradoksi’ voidaan tarkoittaa. Eri tulkitsijat tarjoavat vastauksiksi
erilaisia painotuksia. Pedagoginen paradoksi voi olla eksistentiaalinen muistutus lapsen
arvokkuudesta (Lovlie), sosialisaation ylittämistä kasvatuksen myötä (Siljander), vapauden
ja pakottavien yhteiskunnallis-kulttuuristen reunaehtojen välinen jännite (Kivelä), spesifi
liberaalin yhteiskunnan paradoksi (Uljens) tai näennäinen jännite, joka ratkeaa
ymmärtämällä Kantin kasvatusajattelu osana hänen laajempaa soveltavaa etiikkaansa
(Louden). Tarkoituksena on esitellä näitä tulkintoja sekä myös arvioida joiltain osin niiden
suhdetta Kantin omiin Über Pädagogik -teoksessa esiin tuleviin näkemyksiin.
Neljännessä pääluvussa käsitellään valtaa ja auktoriteettia, koska kasvatussuhteen
katsotaan aina olevan epäsymmetrinen suhde, jossa kasvattajalla on enemmän valtaa
kasvavaan kuin kasvavalla kasvattajaan. Päätännässä kootaan tulkintojen yhtäläisyyksiä ja
eroja sekä pohditaan hieman sitä, missä muodossa keskustelua pedagogisesta paradoksista
on mielekästä pitää vireillä ja missä mielessä ehkä ei. Työn yhtenä keskeisenä
loppupäätelmänä on, että pedagogisen paradoksin ytimestä on edelleen löydettävissä
Kantin teoreettisessa filosofiassaan esittämä antinomia vapauden ja luonnonkausaalisuuden
välillä, vaikka eräiltä muilta osin pedagogista paradoksia koskeva keskustelu on etääntynyt
suhteellisen kauas Kantin näkemyksistä. Esimerkiksi Kivelän tulkinta pedagogisesta
paradoksista on siinä mielessä irronnut Kantin ajattelusta, että Kivelä ei jaa Kantin
moraalifilosofisia näkemyksiä. Tällöin kasvattaminen näyttäytyy Kivelällä huomattavasti
paradoksaalisempana toimintana kuin Kantilla. Myöskään pragmaattisessa muodossaan
ymmärrettynä pedagoginen paradoksi ei ratkea. Näin siksi, että ei ole olemassa mitään
universaalisti pätevää mekaanista vastausta pakottamisen (ohjauksen) ja vapauden oikeasta
suhteesta partikulaarissa kasvatustilanteessa tai –suhteessa ylipäätään. | |
dc.format.extent | 78 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Kant, Immanuel | |
dc.subject.other | pedagoginen paradoksi | |
dc.title | Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201208272255 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Filosofia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Philosophy | en |
dc.date.updated | 2012-08-27T10:18:42Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 201 | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.yso | vapaus | |
dc.subject.yso | auktoriteetti | |
dc.subject.yso | valta | |
dc.subject.yso | paradoksit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |