University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä" : aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista

Thumbnail
View/Open
695.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nuolioja, Marjukka
Date
2017
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Nuolioja, Marjukka. ”Auktoriteetti ansaitaan uudelleen joka päivä” Aikuis-luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista. Kas-vatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutus-laitos. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 66 sivua. Tässä tutkimuksessa tutkittiin aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisen auktoriteetin rakentumisesta ja sen ylläpitoon vaikuttavista asioista. Lisäksi tutkittiin aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä koulutuksen vaikutuksesta pedagogisen auktoriteetin rakentumiseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2016, jolloin aikuisluokanopettajaopiskelijoilla oli vuosi opintoja takana koulutuksesta, jonka kesto on kokonaisuudessaan 1,5-2 vuotta. Aineisto kerättiin kirjoitelmina webropol -kyselyohjelmiston avulla. Tutkimukseen osallistui 24 aikuisluokanopettajaopiskelijaa. Aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan opettajan pedagogisen auktoriteetin rakentumiseen vaikuttaa opettajan persoonallisuus ja am-mattitaito. Opiskelijoiden käsitysten mukaan opettajan arvoista ja etiikasta ker-too se, miten hän kohtelee ja kohtaa oppilaansa sekä pystyy luomaan luokkaan sellaisen työskentelyilmapiirin, että kaikilla on hyvä ja turvallinen opiskeluym-päristö. Opettajan pedagogisen auktoriteetin ylläpitoon vaikuttavat käsitysten mukaan myös opettajan luomat vuorovaikutussuhteet oppilaidensa kanssa sekä se, kuinka opettaja ylläpitää työrauhaa. Koulutuksella aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan ei ole suurta vaikuttavuutta auktoriteettisuhteen rakentamiseen ja ylläpitoon. Työharjoittelut ja työkokemus olivat käsitysten mukaan vaikuttaneet eniten pedagogiseen auktoriteettiin. ...
Alternative title
Aikuisluokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä pedagogisesta auktoriteetista
Keywords
pedagoginen auktoriteetti Kvalitatiivinen tutkimus auktoriteetti vuorovaikutus arvot koulutus opettajat aikuisopiskelijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705092244

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Voiko vapauteen pakottaa? : tulkintoja pedagogisesta paradoksista 

    Lehto, Anne (2008)
    Tässä tutkielmassa käsitellään ns. pedagogista paradoksia. Johdantoa seuraavassa pääluvussa esitellään Immanuel Kantin (1724-1804) filosofiaa niiltä osin kuin se liittyy pedagogiseen paradoksiin, sillä Kantin muotoilut ...
  • Luokanopettajaksi opiskelevien käsityksiä opettajan auktoriteetista sekä auktoriteettisuhteen synnystä ja säilyttämisestä 

    Ketola, Marinella (2001)
  • Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista 

    Ojala, Saija (2019)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ...
  • Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä 

    Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ...
  • Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista 

    Soiro, Netta (2017)
    TIIVISTELMÄ Soiro, N. 2017. Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma, 79 sivua, 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre