dc.contributor.author | Raninen, Annika | |
dc.date.accessioned | 2012-08-21T06:18:42Z | |
dc.date.available | 2012-08-21T06:18:42Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1224416 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38329 | |
dc.description.abstract | Pro gradu –työni käsittelee naisyleisurheilijoiden näkemyksiä heidän käyttämistään
urheiluvaatteista. Aineisto on kerätty haastattelemalla 10 suomalaista naisyleisurheilijaa kesän
2007 aikana. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka naisurheilijat voivat vaikuttaa heidän
käyttämiinsä urheiluvaatteisiin, kuinka vaatteet vaikuttavat urheilusuoritukseen sekä mitkä tekijät
vaikuttavat yleensä vaatevalintaan. Varsinaisten tutkimustehtävien ratkaisemisen lisäksi
tutkimuksen tarkoituksena on parantaa naisurheilijoiden asemaa sekä tuoda heidän äänensä
kuuluviin.
Tutkimus on tehty urheilufeministisestä näkökulmasta. Se heijastuu menetelmien, teoreettisen
viitekehyksen sekä tutkimustehtävien valinnassa. Urheilufeministit näkevät että mm. sukupuoli ja
luokkajako aiheuttavat naisten ja miesten epätasa-arvoisen kohtelun urheilukulttuurissa. Oma
tutkimukseni otaksuu, että urheilupukeutuminen ylläpitävän ja edistävän epätasa-arvoa naisten ja
miesten välillä.
Tutkimuksen perusteella urheiluvaatteiden valintaan vaikuttaa eniten urheilija itse, lajin
pukeutumiskulttuuri sekä siihen sosiaalistuminen. Vaatteiden malleja sanelevat eniten kuitenkin
urheiluvaatevalmistajat. Tulosten perustella naisten on hankalaa päästä vaikuttamaan
vaatevalmistajien vaatteisiin. Urheilijoiden mielipiteitä vaatteista ei kysytä, mikä heijastuu
puutteellisena valikoimana ja epämukavina malleina. Epämukavat urheiluvaatteet taas
vaikuttavat negatiivisesti urheilusuoritukseen, koska urheilijan ajatukset kiinnittyvät suorituksen
sijaan vaatteisiin.
Kaupallistumisen vaikutukset näkyvät selkeinten vaikuttamismahdollisuuksien sekä urheilijoiden
toivomien, hieman peittävämpien vaatevaihtojen puuttumisena. Tämän tutkimuksen johtopäätös
onkin, että urheilijoiden seksikkäällä ulkonäöllä on tarkoitus ylläpitää kaupallisen urheilun
voittokulkua käyttämällä naisia hyväksi urheilumarkkinoinnissa. Samalla ylläpidetään ja
mahdollistetaan naisten epätasa-arvoinen asema urheilukulttuurissa. | |
dc.format.extent | 85 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Urheilun kaupallistuminen | |
dc.subject.other | feministinen urheilututkimus | |
dc.subject.other | urheilufeminismi | |
dc.subject.other | urheiluvaatteet | |
dc.subject.other | naisurheilijat | |
dc.title | Mondon mannekiineja vai tartanin trendsettereitä? : urheilun kaupallistumisen vaikutus naisurheilijoiden ulkoasuun | |
dc.title.alternative | Urheilun kaupallistumisen vaikutus naisurheilijoiden ulkoasuun | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201208212198 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sociology | en |
dc.date.updated | 2012-08-21T06:18:43Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 203 | |
dc.subject.yso | urheilu | |
dc.subject.yso | kaupallistuminen | |
dc.subject.yso | urheiluvaatteet | |
dc.subject.yso | urheilijat | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | feminismi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |