Mondon mannekiineja vai tartanin trendsettereitä? : urheilun kaupallistumisen vaikutus naisurheilijoiden ulkoasuun
Pro gradu –työni käsittelee naisyleisurheilijoiden näkemyksiä heidän käyttämistään
urheiluvaatteista. Aineisto on kerätty haastattelemalla 10 suomalaista naisyleisurheilijaa kesän
2007 aikana. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka naisurheilijat voivat vaikuttaa heidän
käyttämiinsä urheiluvaatteisiin, kuinka vaatteet vaikuttavat urheilusuoritukseen sekä mitkä tekijät
vaikuttavat yleensä vaatevalintaan. Varsinaisten tutkimustehtävien ratkaisemisen lisäksi
tutkimuksen tarkoituksena on parantaa naisurheilijoiden asemaa sekä tuoda heidän äänensä
kuuluviin.
Tutkimus on tehty urheilufeministisestä näkökulmasta. Se heijastuu menetelmien, teoreettisen
viitekehyksen sekä tutkimustehtävien valinnassa. Urheilufeministit näkevät että mm. sukupuoli ja
luokkajako aiheuttavat naisten ja miesten epätasa-arvoisen kohtelun urheilukulttuurissa. Oma
tutkimukseni otaksuu, että urheilupukeutuminen ylläpitävän ja edistävän epätasa-arvoa naisten ja
miesten välillä.
Tutkimuksen perusteella urheiluvaatteiden valintaan vaikuttaa eniten urheilija itse, lajin
pukeutumiskulttuuri sekä siihen sosiaalistuminen. Vaatteiden malleja sanelevat eniten kuitenkin
urheiluvaatevalmistajat. Tulosten perustella naisten on hankalaa päästä vaikuttamaan
vaatevalmistajien vaatteisiin. Urheilijoiden mielipiteitä vaatteista ei kysytä, mikä heijastuu
puutteellisena valikoimana ja epämukavina malleina. Epämukavat urheiluvaatteet taas
vaikuttavat negatiivisesti urheilusuoritukseen, koska urheilijan ajatukset kiinnittyvät suorituksen
sijaan vaatteisiin.
Kaupallistumisen vaikutukset näkyvät selkeinten vaikuttamismahdollisuuksien sekä urheilijoiden
toivomien, hieman peittävämpien vaatevaihtojen puuttumisena. Tämän tutkimuksen johtopäätös
onkin, että urheilijoiden seksikkäällä ulkonäöllä on tarkoitus ylläpitää kaupallisen urheilun
voittokulkua käyttämällä naisia hyväksi urheilumarkkinoinnissa. Samalla ylläpidetään ja
mahdollistetaan naisten epätasa-arvoinen asema urheilukulttuurissa.
...


Alternative title
Urheilun kaupallistumisen vaikutus naisurheilijoiden ulkoasuunKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24971]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Urheiluakatemiat osana suomalaista huippu-urheilujärjestelmää : urheilun ja opiskelun yhdistäminen korkea-asteella
Gröhn, Tomi; Riihivuori, Tomi-Pekka (2008) -
Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
Viklund, Netta (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää psyykkisen valmennuksen osuus nuorten motivaatioon urheilun, liikunnan sekä koulun näkökulmista. Työ on tarkoitettu urheilijoille, valmentajille, opettajille sekä ... -
Politiikan sukupuolittuneet ulkonäkövaatimukset : katsaus Anna-lehden asenteisiin ja niiden muutoksiin poliitikkojen henkilökuvissa vuosina 1999-2000 ja 2014-2015
Haapea, Katariina (2017)Tutkin tutkielmassani politiikan sukupuolittuneita asenteita Anna-lehden vuosina 1999-2000 ja 2014-2015 ilmestyneiden poliitikkojen haastattelujen ja henkilökuvien kautta. Vertailen työssäni median, jota naistenlehti Anna ... -
Vampyyriuden ja vampyyriksi muuttumisen queerista luonteesta Bram Stokerin Draculan naishahmojen analyysin kautta
Lagus, Nienna (2020)Tutkimus siitä, kuinka vamypyrius muuttaa naishahmojen toimintaa ja toiminnan mahdollisuuksia. Mina ja Lucy muuttuvat tavallisen naisen rajojen yli joksikin kolmanneksi. -
Mestaruus pääomana : huippu-urheilun tuottama pääoma yrittäjäksi ryhtymisen kannalta
Pekkala, Auli (Jyväskylän yliopisto, 2011)