University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mondon mannekiineja vai tartanin trendsettereitä? : urheilun kaupallistumisen vaikutus naisurheilijoiden ulkoasuun

Thumbnail
View/Open
1.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Raninen, Annika
Date
2008
Discipline
SosiologiaSociology

 
Pro gradu –työni käsittelee naisyleisurheilijoiden näkemyksiä heidän käyttämistään urheiluvaatteista. Aineisto on kerätty haastattelemalla 10 suomalaista naisyleisurheilijaa kesän 2007 aikana. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka naisurheilijat voivat vaikuttaa heidän käyttämiinsä urheiluvaatteisiin, kuinka vaatteet vaikuttavat urheilusuoritukseen sekä mitkä tekijät vaikuttavat yleensä vaatevalintaan. Varsinaisten tutkimustehtävien ratkaisemisen lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on parantaa naisurheilijoiden asemaa sekä tuoda heidän äänensä kuuluviin. Tutkimus on tehty urheilufeministisestä näkökulmasta. Se heijastuu menetelmien, teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustehtävien valinnassa. Urheilufeministit näkevät että mm. sukupuoli ja luokkajako aiheuttavat naisten ja miesten epätasa-arvoisen kohtelun urheilukulttuurissa. Oma tutkimukseni otaksuu, että urheilupukeutuminen ylläpitävän ja edistävän epätasa-arvoa naisten ja miesten välillä. Tutkimuksen perusteella urheiluvaatteiden valintaan vaikuttaa eniten urheilija itse, lajin pukeutumiskulttuuri sekä siihen sosiaalistuminen. Vaatteiden malleja sanelevat eniten kuitenkin urheiluvaatevalmistajat. Tulosten perustella naisten on hankalaa päästä vaikuttamaan vaatevalmistajien vaatteisiin. Urheilijoiden mielipiteitä vaatteista ei kysytä, mikä heijastuu puutteellisena valikoimana ja epämukavina malleina. Epämukavat urheiluvaatteet taas vaikuttavat negatiivisesti urheilusuoritukseen, koska urheilijan ajatukset kiinnittyvät suorituksen sijaan vaatteisiin. Kaupallistumisen vaikutukset näkyvät selkeinten vaikuttamismahdollisuuksien sekä urheilijoiden toivomien, hieman peittävämpien vaatevaihtojen puuttumisena. Tämän tutkimuksen johtopäätös onkin, että urheilijoiden seksikkäällä ulkonäöllä on tarkoitus ylläpitää kaupallisen urheilun voittokulkua käyttämällä naisia hyväksi urheilumarkkinoinnissa. Samalla ylläpidetään ja mahdollistetaan naisten epätasa-arvoinen asema urheilukulttuurissa. ...
Alternative title
Urheilun kaupallistumisen vaikutus naisurheilijoiden ulkoasuun
Keywords
Urheilun kaupallistuminen feministinen urheilututkimus urheilufeminismi urheiluvaatteet naisurheilijat urheilu kaupallistuminen urheilijat naiset feminismi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208212198

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21349]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre