dc.contributor.author | Eskelinen, Satu | |
dc.date.accessioned | 2012-08-18T18:40:44Z | |
dc.date.available | 2012-08-18T18:40:44Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38299 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena on selvittää oppijoiden näkemyksiä videopelien nykyisistä ja mahdollisista käyttötavoista kieltenopetuksessa ottaen huomioon koehenkilöiden koulutus- ja pelaajataustan. Pelitutkimusta ei ole vielä tehty kauaa, joten ala on hajanainen, mutta tämä tutkimus pohjautuu tietokoneavusteisen oppimisen (CALL) ja videopeleihin perustuvan oppimisen (DGBL) tutkimukseen. CALL ei keskity erikseen pelien käyttöön tai käsittelee enemmän kieltenoppimiseen tehtyjä ohjelmia, kun taas peleihin perustuvassa opetuksessa kielet eivät ole erityisasemassa. Oppimistuloksia ja oppijakokemuksia pelien käytöstä on kerätty lähinnä esikoulu- ja peruskouluikäisiltä, joten lukiolaiskokeilu täydentää tutkimusten ikäjakaumaa. Tutkimusta varten koehenkilöt pelasivat viihteellistä, suurelta osin tekstipohjaista The Kingdom of Loathing -verkkoroolipeliä ja vastasivat tutkimuskysymyksiin kyselylomakkeen ja haastattelun pohjalta. Osallistujat kokivat oppineensa pelistä lähinnä sanastoa ja tekstinymmärrystä sekä pelaamiselle ominaisia tietoja ja taitoja. Tulokset tukivat pelien käyttöä perinteisemmän kieltenopetuksen tukena mutta eivät omana itsenäisenä opetusmuotonaan ainakaan testatun pelin osalta. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Videopelit | |
dc.subject.other | kielen oppiminen | |
dc.subject.other | tietokoneavusteinen oppiminen | |
dc.subject.other | tietokoneavusteinen opettaminen | |
dc.subject.other | peleihin perustuva opetus | |
dc.subject.other | video games | |
dc.subject.other | language learning | |
dc.subject.other | language teaching | |
dc.subject.other | computer-assisted learning | |
dc.subject.other | computer-assisted teaching | |
dc.subject.other | digital game-based learning | |
dc.title | Applying video games in language learning and teaching : the learner perspective: a case study | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201208182168 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2012-08-18T18:40:44Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |