Äitinä olemisen oikeutus : fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus äidin kokemuksista lapsen huostaanoton jälkeen
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää tapaustutkimuksena äidin kokemuksia lapsen huostaanoton jälkeen sekä sitä, minkälainen merkitys avohuollon tukitoimenpiteillä oli äidin selviytymisprosessissa. Tutkin myös sitä, millaiseksi äitiys muodostui lapsen huostaanoton jälkeen eli minkälaisena äiti koki oman äitiytensä sen jälkeen. Tutkimuksessani tuon esille auttamistyön näkökulmaa ja sen merkitystä lastensuojelun sosiaalityössä.
Käytän tutkimuksessani fenemenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Lauri Rauhalan (2005) Ihmiskäsitys ihmistyössä ohjasi punaisena lankana tutkimusaineistoni ymmärtämistä ja tulkitsemista. Haastattelin yhtä huostaanoton kokenutta äitiä kolme eri kertaa käyttämällä syvähaastattelumenetelmää. Analysoin aineistoa haastattelujen kysymysrunkoa tukena käyttäen ja poimin haastatteluista kysymyksieni pohjalta erilaisia merkityksiä. Sen jälkeen teemoittelin merkitykset isompiin merkityskokonaisuuksiin. Näistä merkityskokonaisuuksista nostin teemoittelun avulla esille vielä neljän käsitteen kokonaisuuden. Analyysiä tehdessäni pyrin välttämään etukäteisolettamuksia.
Tulokseni osoittivat, että avohuollon tuki äidille lapsen huostaanoton jälkeen oli puutteellista ja umpimähkään kohdennettua. Tuen tarve kuitenkin tuli selkeästi esille. Oikean tuen kohdentumisen puute näkyi siten, että äidille tarjottiin vaihtoehtoja, joista hänen annettiin valita. Tutkimuksessani tuli selkeästi esille ”päihdeäidin” rooli avohuollon tukitoimenpiteitä kohdennettaessa. Äiti koki huostaanoton oikeutetuksi vain siinä mielessä, että lapsi oli sijoitettu isoäidille. Tämä asia auttoi äitiä selviytymään ja vaikutti tukevan hänen äitinä olemistaan. Huostaanotto ei poistanut äitinä olemisen tunnetta ja sitä lisäsivät lyhyellä aikavälillä tapahtuneet lapsen tapaamiset äidin retkahdusten jälkeen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29635]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
Knuutinen, Annukka; Räikkönen, Raili (2024)Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä ... -
Arviointi- ja kuntoutusyksiköiden asiakkaiden kokemuksia kotiutumistilanteesta
Rosenström, Mia (2013)Sairaalahoidosta voi olla ikääntyneelle henkilölle monenlaisia seurauksia. Näitä ovat esimerkiksi sosiaalisen tuen ja kognition heikkeneminen. Akuutin sairauden vuoksi sairaalahoidossa olleet vanhuspotilaat hyötyvät ... -
”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
Ekonen, Emma (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, ... -
”Tää nyt ei menny ihan niinku Strömsössä” - kun tilapäisestä tulee uusi normaali : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus opettajien työskentelystä väistöolosuhteissa
Lehtinen, Pauliina; Koponen, Liisa (2019)Opetus väistöolosuhteissa ovat yhä suurempi ongelma sisäilmaongelmien yleistyessä. Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajien kokemuksia väistöolosuhteissa työskentelystä ja heidän arjestaan väistötiloissa. Tutkimuksen ...