The effect of musical tempo on video game performance
Authors
Date
2012There is little research on music and audio in video games. What theory exists relies heavily upon borrowing concepts from similar fields such as film music. The empirical research conducted has been varied in scope, but small in number. This thesis explores the current state of theory and research in video game music and audio.
In order to investigate if music can affect performance in a video game, an experiment was conducted. Participants were asked to play the popular video game Tetris multiple times to music of varying tempi. The performance of each participant for every game played was recorded and compared across the conditions.
Although no statistically significant differences in performance were observed between the tempi, this study sets a framework for future experiments in the same field.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24540]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tikkanen, Henrik (2020)Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista ... -
Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset
Oksanen, Niko (2022)Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa ... -
Konsolipelaamisen määrän yhteydet nuorten kokemaan unen riittävyyteen ja koulumenestykseen
Hytönen, Maija-Leena; Matsi, Linnea (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nuorten konsolipelaamisen määrät kehittyvät 6., 7. ja 9. luokkien välillä. Lisäksi tarkasteltiin, onko konsolipelaamisen määrällä yhteyttä siihen, että nuorten unen ... -
Associations between Sports Videogames and Physical Activity in Children
Ng, Kwok; Kaskinen, Ari-Pekka; Katila, Rauli; Koski, Pasi; Karhulahti, Veli-Matti (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Objective: The aim of the study was to examine the associations of sports video gaming behaviour in the sociological concept of Physical Activity Relationships (PAR) and to see if sports video gaming differs by gender. Methods: ...