Show simple item record

dc.contributor.authorSyrjälä, Katariina
dc.date.accessioned2012-06-25T10:38:22Z
dc.date.available2012-06-25T10:38:22Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218602
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38089
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena oli selvittää, miten eri tavoin Suomen ja Saksan peruskoulut sekä opettajankoulutus ottavat huomioon erityistä tukea tarvitsevat oppilaat. Valitsin vertailumaaksi Saksan, jossa PISA-tutkimusten antaman tulokset ovat olleet selvästi Suomea heikompia. Suomen tutkimustulokset ovat olleet maailman kärkitasoa. Erityisopetuksen määrä Suomessa on viime vuosikymmenien aikana lisääntynyt, mikä on myös vaikuttanut opettajan työn ja koulutuksen muuttumiseen. Saksalaisissa lähteissä erityisopetuksesta puhutaan paljon, mutta tarkoitus oli myös selvittää, miten erityisopetus näkyy saksalaisessa peruskoulujärjestelmässä. Tutkielman materiaali koostuu pääasiassa suomen- ja saksankielisestä tietokirjallisuudesta. Tutkimus osoittaa, että suomalainen erityispedagogiikka on pitkälle kehittynyttä ja peruskouluissa erityisoppilaille tarjotaan monipuolista ja yksilöllistä tukea. Erityispedagogista tukea on mahdollista saada läpi koko peruskoulun. Kehittynyt tekniikka luokissa ja mahdollisuus yksilölliseen oppimateriaaliin mahdollistavat eriyttävän oppimisen omassa koululuokassa. Sekä luokanopettajien että aineopettajien koulutuksissa erilaiset oppijat ovat osana koulutusta. Erityisopettajan koulutus on vaativa ja pitkä. Suomessa pyritään noudattamaan inklusiivista ideologiaa, jonka mukaan jokaisella oppilaalla pitää olla mahdollisuus käydä kotiaan lähimpänä olevaa koulua oppilaan fyysisiin, psyykkisisiin tai muihin oppimiseen vaikuttaviin asioihin katsomatta. Saksalaisessa peruskoulussa erityisopetukseen ei tutkimuksen mukaan panosteta samalla tavalla kuin Suomessa. Saksalaisissa lähteissä erityisoppilaalla tarkoitetaan pääasiassa sellaista lasta, jolla on jonkinasteinen kehitysvamma. Erityisoppilaille on perustettu erillisä erityiskouluja, joissa erityisopetusta on tarjolla ja jotka saattavat olla kaukana kotoa. Peruskoulun erityisopetuksesta puhuttaessa ei mainittu yleisimpien oppimiseen vaikuttavien vaikeuksien tukemista, kuten luki- tai keskittymishäiriö. Opettajankoulutus on Saksassa rakenteeltaan erilainen, mutta koulutuksen sisältö ja painoalueet verrattuna suomalaiseen opettajankoulutukseen ovat hyvin samankaltaisia. Tutkimuksesta voi päätellä, että suomalainen peruskoulu ottaa erityistä tukea vaativat oppilaat saksalaista peruskoulua paremmin huomioon. Saksalainen koulutusjärjestelmä on jakutunut 15 osavaltion alueelle, joista jokainen voi itse vaikuttaa oman peruskoulunsa yksityiskohtiin, mikä vaikuttaa myös erityisopetuksen tasoon ja erilaisten oppilaiden huomioimiseen koulussa. Suomessa erityisopetuksen kehittäminen ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen on helpompaa, koska asukkaita on vähemmän ja valtion alueella noudatetaan samaa peruskoulujärjestelmää.fi
dc.format.extent62 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoger
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othererityispedagogiikka
dc.subject.otherkoulutusjärjestelmä
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.otherSuomi
dc.subject.otherSaksa
dc.titleDie Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206251948
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2012-06-25T10:38:22Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.subject.ysokoulutusjärjestelmät
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoSuomi
dc.subject.ysoSaksa
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright