Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten eri tavoin Suomen ja Saksan peruskoulut sekä opettajankoulutus ottavat huomioon erityistä tukea tarvitsevat oppilaat. Valitsin vertailumaaksi Saksan, jossa PISA-tutkimusten antaman tulokset ovat olleet selvästi Suomea heikompia. Suomen tutkimustulokset ovat olleet maailman kärkitasoa. Erityisopetuksen määrä Suomessa on viime vuosikymmenien aikana lisääntynyt, mikä on myös vaikuttanut opettajan työn ja koulutuksen muuttumiseen. Saksalaisissa lähteissä erityisopetuksesta puhutaan paljon, mutta tarkoitus oli myös selvittää, miten erityisopetus näkyy saksalaisessa peruskoulujärjestelmässä. Tutkielman materiaali koostuu pääasiassa suomen- ja saksankielisestä tietokirjallisuudesta.
Tutkimus osoittaa, että suomalainen erityispedagogiikka on pitkälle kehittynyttä ja peruskouluissa erityisoppilaille tarjotaan monipuolista ja yksilöllistä tukea. Erityispedagogista tukea on mahdollista saada läpi koko peruskoulun. Kehittynyt tekniikka luokissa ja mahdollisuus yksilölliseen oppimateriaaliin mahdollistavat eriyttävän oppimisen omassa koululuokassa. Sekä luokanopettajien että aineopettajien koulutuksissa erilaiset oppijat ovat osana koulutusta. Erityisopettajan koulutus on vaativa ja pitkä. Suomessa pyritään noudattamaan inklusiivista ideologiaa, jonka mukaan jokaisella oppilaalla pitää olla mahdollisuus käydä kotiaan lähimpänä olevaa koulua oppilaan fyysisiin, psyykkisisiin tai muihin oppimiseen vaikuttaviin asioihin katsomatta.
Saksalaisessa peruskoulussa erityisopetukseen ei tutkimuksen mukaan panosteta samalla tavalla kuin Suomessa. Saksalaisissa lähteissä erityisoppilaalla tarkoitetaan pääasiassa sellaista lasta, jolla on jonkinasteinen kehitysvamma. Erityisoppilaille on perustettu erillisä erityiskouluja, joissa erityisopetusta on tarjolla ja jotka saattavat olla kaukana kotoa. Peruskoulun erityisopetuksesta puhuttaessa ei mainittu yleisimpien oppimiseen vaikuttavien vaikeuksien tukemista, kuten luki- tai keskittymishäiriö. Opettajankoulutus on Saksassa rakenteeltaan erilainen, mutta koulutuksen sisältö ja painoalueet verrattuna suomalaiseen opettajankoulutukseen ovat hyvin samankaltaisia.
Tutkimuksesta voi päätellä, että suomalainen peruskoulu ottaa erityistä tukea vaativat oppilaat saksalaista peruskoulua paremmin huomioon. Saksalainen koulutusjärjestelmä on jakutunut 15 osavaltion alueelle, joista jokainen voi itse vaikuttaa oman peruskoulunsa yksityiskohtiin, mikä vaikuttaa myös erityisopetuksen tasoon ja erilaisten oppilaiden huomioimiseen koulussa. Suomessa erityisopetuksen kehittäminen ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen on helpompaa, koska asukkaita on vähemmän ja valtion alueella noudatetaan samaa peruskoulujärjestelmää.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Moninkertaiset mestarit : musiikkialan opettajien koulutuspolut rakenteistumisen teorian heijastumana
Kuosmanen, Reetta (2017)Maisterintutkielmani lähtökohtana on selvittää, millainen on musiikkialan opettajien koulutus Giddensin (1984a; 1984b) rakenteistumisen teorian heijastumana, niin yhteiskunnallisena kuin koulutuspoliittisena ilmiönä. ... -
Mitä on oikeudenmukaisuus opetustilanteessa?
Kinnari, Ismo (2012)Kinnari, Ismo. MITÄ ON OIKEUDENMUKAISUUS OPETUSTILANTEESSA? Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 88 sivua. Julkaisematon. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kysymystä siitä, ... -
Anglizismen und ihre Integration in die deutschen Sprache im Verleich mit der f innischen Sprache : am Beispiel der deutschen und finnischen Jugenszeitschriften
Huczkowski, Anne; Pekkola, Kaisa (2001) -
Sprachen im Alltag eines multinationalen Konzerns : eine Fallstudie über die Verschmelzung eines finnischen und eines deutschen Unternehmens aus dem Sichtpunkt der Sprachstrategie und Mitarbeiterintegration
Immonen, Laura (2019)Tämän työn tarkoituksena on selvittää, miten kulttuurienvälinen viestintäympäristö rakentuu kohdeyrityksessä sen suomalaisen pääkonttorin ja saksalaisen tuotantolaitoksen välillä. Viestintää pyritään aluksi hahmottamaan ... -
"Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
Jääskeläinen, Elina (2017)Tämän kahden oppiaineen (saksan ja suomen) tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia tekstitaitokäsityksiä on esillä suomalaisessa ja saksalaisessa lukiotason äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa. Huoli nuorten ...