Moninkertaiset mestarit : musiikkialan opettajien koulutuspolut rakenteistumisen teorian heijastumana
Maisterintutkielmani lähtökohtana on selvittää, millainen on musiikkialan opettajien koulutus Giddensin (1984a; 1984b) rakenteistumisen teorian heijastumana, niin yhteiskunnallisena kuin koulutuspoliittisena ilmiönä.
Hypoteesini on, että koulutuspoliittisista ja opintososiaalisista syistä rinnakkaisiin, peräkkäisiin ja samanaikaisiin (saman asteen) tutkintoihin johtaviin koulutuksiin on ollut mahdollista osallistua. Tämä on tuottanut monikelpoisia, musiikkialan moniosaajia; moninkertaisia mestareita.
Tutkimusotteeni on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusmenetelmäni on teoriaohjautunut sisällönanalyysi. Tutkimusaineistoni koostuu laajasta, normipainotteisesta sekundääriaineistosta.
Anthony Giddensin rakenteistumisen teoria (Giddens 1984a; 1984b) toimii kehikkona ja peilinä sille, kuinka rakenteet, järjestelmä ja niissä toimivien ihmisen käyttäytyminen ovat ohjanneet kouluttautumaan monikertaisiksi mestareiksi. Rakenteistumisessa on kyse rakenteiden ja järjestelmien vuorovaikutussuhteista ja niiden paikantamista uusintamisen kohteista.
Musiikkia opettavien koulutuspolku rakenteistuu opettajuuden ja aineenopettajuuden kerrostuneista käsityksistä, aineenopettajuuden ja musiikkipedagogien eriytyneistä koulutuspoluista, musiikin merkityksen nostamisesta inhimillisen kasvun ja oppimisen edistäjänä, työn sirpaloitumisesta, tuntikehyksestä, koulutuksen talouskriisistä ja kelpoisuusehtojen monipolvisuudesta johtuen sekä kasvatus- ja musiikkikasvatusyhteisön keskinäisen lobbaushegemonian puutteesta. Näistä paikannetuista vuorovaikutuksen kohdista löytyvät musiikkia opettavien sujuvamman koulutuspolun kehittämisen mahdollisuudet.
...
Muu nimeke
Musiikkialan opettajien koulutuspolut rakenteistumisen teorian heijastumanaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Die Sonderpädagogik an den finnischen und deutschen Grundschulen und in den Lehrerausbildungen
Syrjälä, Katariina (2012)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten eri tavoin Suomen ja Saksan peruskoulut sekä opettajankoulutus ottavat huomioon erityistä tukea tarvitsevat oppilaat. Valitsin vertailumaaksi Saksan, jossa PISA-tutkimusten antaman ... -
Mitä on oikeudenmukaisuus opetustilanteessa?
Kinnari, Ismo (2012)Kinnari, Ismo. MITÄ ON OIKEUDENMUKAISUUS OPETUSTILANTEESSA? Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 88 sivua. Julkaisematon. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kysymystä siitä, ... -
Ecological Sustainability and Steering of Finnish Comprehensive Schools
Mykrä, Niina (Springer, 2023)With the climate catastrophe and biodiversity loss, our globe is facing enormous challenges: the basis of life on Earth is in danger. Eco-anxiety and global eco-social crises are also driving education to search for solutions ... -
Finnish Quality Evaluation Discourse : Swimming Against the Global Tide?
Pitkänen, Hannele (Springer, 2023)This chapter discusses Finnish quality evaluation in comprehensive education, recognising that it frequently differs from that used by the Global Education Reform Movement (GERM) in most countries. Instead of high-stakes ... -
Negotiated, Given and Self-Made Paths : Immigrant Origin Girls and Post-compulsory Educational Transition in Finland
Mäkelä, Marja-Liisa; Kalalahti, Mira (Springer, 2023)Although Finland still has a relatively low proportion of students with a migrant background, it has not been able to ensure that immigrants and their descendants have equal educational opportunities. Education could enhance ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.