Algoritminen säveltäminen ja sen järjestelmällinen arviointi : Bachin, Chopinin ja EMI-ohjelman tuotokset sokkotestissä
Tietokoneavusteinen algoritminen säveltäminen on tuore tutkimuskenttä, joka on tuottanut lupaavia tuloksia. Kyse on tietokoneohjelmista, jotka erilaisin menetelmin kykenevät säveltämään musiikkia. Tällaisten ohjelmien tuotosten arviointi on tärkeää, koska se edesauttaa tutkimuskenttään liittyvien ongelmien ratkaisua. Tutkielman tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koe, jolla erään säveltävän ohjelman tuotosten tasoa voi arvioida.
Menetelmäksi suunniteltiin kuuntelukoe, joka perustuu David Copen tarjoamaan materiaaliin. Siinä koeryhmän tehtävänä on erottaa tietokoneohjelman säveltämä teos ihmisen säveltämästä teoksesta. Kokeen suoritti ryhmä musiikkitieteen opiskelijoita (N=17). Tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin. Koeryhmä ei kyenneet erottamaan teoksia toisistaan, tunnistaen näytteen alkuperän vain 43 prosentissa näytteistä. Näytteet edustivat kahta eri musiikkityyliä, joiden väliltä löytyi tilastollisesti merkitsevä ero koeryhmän menestyksessä. Näytteiden aika-arvojen tarkastelu osoitti, että rytmisen monimuotoisuuden ja koeryhmän menestyksen väliltä löytyy osittainen korrelaatio.
Koulutetuilla muusikoilla oli vaikeuksia erottaa näytteitä toisistaan, mikä kertoo säveltävien ohjelmien potentiaalista tuottaa käyttökelpoista musiikkia. Tutkielman tekijä ja tulokset kannustavat jatkuvaan säveltävien ohjelmien kehitystyöhön.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopettajien näkemyksiä säveltämisen arvioinnista yläkoulussa ja lukiossa
Mathlin, Henri (2019)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia musiikinopettajilla on säveltämisen arvioinnista. Haastattelin tutkimuksessani neljää työelämässä toimivaa musiikinopettajaa, jotka haastatteluhetkellä ... -
Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa
Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ... -
Ympäristövaikutusten arvioinnin laatu Itä-Suomen tavoite 1 -ohjelman hankkeissa Pohjois-Savossa
Tiihonen, Mirja (2006) -
Kunnossa kaiken ikää -ohjelman arviointi
Anttila, Rainer (1999) -
Miten A*-algoritmia voidaan hyödyntää peleissä
Heino, Tuomo (2016)Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten A*-algoritmi ja siitä johdetut HPA*- ja KM-A*-algoritmit toimivat ja miten niitä voidaan hyödyntään pelikartoissa. A*-algoritmi on hyvin käytetty polunetsinnässä, mutta sen vaatimat ...