dc.contributor.author | Komulainen, Timo | |
dc.date.accessioned | 2012-06-06T17:21:51Z | |
dc.date.available | 2012-06-06T17:21:51Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37981 | |
dc.description.abstract | Tietokoneavusteinen algoritminen säveltäminen on tuore tutkimuskenttä, joka on tuottanut lupaavia tuloksia. Kyse on tietokoneohjelmista, jotka erilaisin menetelmin kykenevät säveltämään musiikkia. Tällaisten ohjelmien tuotosten arviointi on tärkeää, koska se edesauttaa tutkimuskenttään liittyvien ongelmien ratkaisua. Tutkielman tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koe, jolla erään säveltävän ohjelman tuotosten tasoa voi arvioida.
Menetelmäksi suunniteltiin kuuntelukoe, joka perustuu David Copen tarjoamaan materiaaliin. Siinä koeryhmän tehtävänä on erottaa tietokoneohjelman säveltämä teos ihmisen säveltämästä teoksesta. Kokeen suoritti ryhmä musiikkitieteen opiskelijoita (N=17). Tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin. Koeryhmä ei kyenneet erottamaan teoksia toisistaan, tunnistaen näytteen alkuperän vain 43 prosentissa näytteistä. Näytteet edustivat kahta eri musiikkityyliä, joiden väliltä löytyi tilastollisesti merkitsevä ero koeryhmän menestyksessä. Näytteiden aika-arvojen tarkastelu osoitti, että rytmisen monimuotoisuuden ja koeryhmän menestyksen väliltä löytyy osittainen korrelaatio.
Koulutetuilla muusikoilla oli vaikeuksia erottaa näytteitä toisistaan, mikä kertoo säveltävien ohjelmien potentiaalista tuottaa käyttökelpoista musiikkia. Tutkielman tekijä ja tulokset kannustavat jatkuvaan säveltävien ohjelmien kehitystyöhön. | |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kandidaatintutkielma | |
dc.subject.other | säveltäminen | |
dc.subject.other | sävellys | |
dc.subject.other | tietokone | |
dc.subject.other | algoritmi | |
dc.subject.other | ohjelma | |
dc.subject.other | David Cope | |
dc.subject.other | EMI | |
dc.title | Algoritminen säveltäminen ja sen järjestelmällinen arviointi : Bachin, Chopinin ja EMI-ohjelman tuotokset sokkotestissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201206061814 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.date.updated | 2012-06-06T17:21:51Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |