dc.contributor.author | Kauppinen, Pia | |
dc.contributor.author | Koskivainio, Milja | |
dc.date.accessioned | 2012-06-04T08:03:04Z | |
dc.date.available | 2012-06-04T08:03:04Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1232396 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37950 | |
dc.description.abstract | KAUPPINEN, P. & KOSKIVAINIO, M. 2012. "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan." Kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustie-teen pro gradu -tutkielma. 79 sivua.
Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta (Content and Language Integrated Learning). Nykyään pohditaan kielenoppimisen aloitusiän merkitystä ja varhaisen CLIL-opetuksen etuja ja haittoja. Tutkimuksen avulla pyritään lisäämään opettajien ja muiden aiheesta kiinnostuneiden tietoutta siitä, miten alkuopetusikäiset itse näkevät tilanteen.
Tutkimustehtäviä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja lapsiläh-töisyyttä korostaen. Tiedonkeruumenetelmä oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yksittäin kymmentä toisen vuosiluokan oppilasta, jotka kaikki opiskelivat samalla luokalla. Luokasta kerättiin etukäteen taustatie-toja luokan opettajan teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen analyysimenetel-mä oli sisällönanalyysi.
Tulokset vastasivat kolmeen päätutkimuskysymykseen. Nämä olivat: mi-ten oppilaat suhtautuvat varhaiseen CLIL-opetukseen, CLIL-oppitunteihin ja englannin kieleen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä myönteiset ja kieltei-set kokemukset jakaantuivat tasan. Myönteisesti suhtautuvat oppilaat toivoivat englannin kielen käytön määrän lisäämistä ja aloitusajankohta koettiin mielek-käänä. Lisäksi oppilaan yleinen suhtautuminen oli kaiken kaikkiaan positiivis-ta. Esimerkiksi myönteisesti suhtautuva oppilas saattoi kuvailla englannin kie-len opiskelun olevan kivaa. Kielteisillä kokemuksilla varustetun oppilaan suh-tautuminen oli juuri päinvastaista. Muutaman oppilaan kokemukset olivat neutraaleja. Kahden jälkimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla tulokset osoittivat oppilaiden suhtautumisen olevan pääosin positiivista. Esimerkiksi oppituntien toiminnallisuus lisäsi oppilaiden myönteistä suhtautumista. Kiel-teisten kokemuksien taustalla olivat usein ymmärtämisvaikeudet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että oppilaiden kokemukset varhaisesta CLIL-opetuksesta ovat kokonaisuudessaan hyvin myönteissävytteisiä.
Tutkimuksen tulokset antavat opettajille lisätietoa oppilaiden suhtautumi-sesta varhaiseen CLIL-opetukseen ja mahdollisuuden kehittää omaa CLIL-opettajuuttaan. Lisäämällä opetusmenetelmiinsä toiminnallisuutta, esimerkiksi oppilaiden suosimaa askartelua, opettaja voi lisätä oppilaiden positiivista suh-tautumista. Myös varmistamalla vieraan kielen ymmärtämisen ja oppilaiden kehitystason mukainen vieraan kielen opetus edesauttavat myönteisten koke-muksien syntymistä oppilaille. | |
dc.format.extent | 83 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | esi- ja alkuopetus | |
dc.subject.other | vieraan kielen oppiminen | |
dc.subject.other | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.other | CLIL-opetus | |
dc.subject.other | varhainen CLIL-opetus | |
dc.title | "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201206041788 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-06-04T08:03:05Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |