Show simple item record

dc.contributor.authorKauppinen, Pia
dc.contributor.authorKoskivainio, Milja
dc.date.accessioned2012-06-04T08:03:04Z
dc.date.available2012-06-04T08:03:04Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1232396
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37950
dc.description.abstractKAUPPINEN, P. & KOSKIVAINIO, M. 2012. "En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan." Kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustie-teen pro gradu -tutkielma. 79 sivua. Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta (Content and Language Integrated Learning). Nykyään pohditaan kielenoppimisen aloitusiän merkitystä ja varhaisen CLIL-opetuksen etuja ja haittoja. Tutkimuksen avulla pyritään lisäämään opettajien ja muiden aiheesta kiinnostuneiden tietoutta siitä, miten alkuopetusikäiset itse näkevät tilanteen. Tutkimustehtäviä lähestyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja lapsiläh-töisyyttä korostaen. Tiedonkeruumenetelmä oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yksittäin kymmentä toisen vuosiluokan oppilasta, jotka kaikki opiskelivat samalla luokalla. Luokasta kerättiin etukäteen taustatie-toja luokan opettajan teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen analyysimenetel-mä oli sisällönanalyysi. Tulokset vastasivat kolmeen päätutkimuskysymykseen. Nämä olivat: mi-ten oppilaat suhtautuvat varhaiseen CLIL-opetukseen, CLIL-oppitunteihin ja englannin kieleen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä myönteiset ja kieltei-set kokemukset jakaantuivat tasan. Myönteisesti suhtautuvat oppilaat toivoivat englannin kielen käytön määrän lisäämistä ja aloitusajankohta koettiin mielek-käänä. Lisäksi oppilaan yleinen suhtautuminen oli kaiken kaikkiaan positiivis-ta. Esimerkiksi myönteisesti suhtautuva oppilas saattoi kuvailla englannin kie-len opiskelun olevan kivaa. Kielteisillä kokemuksilla varustetun oppilaan suh-tautuminen oli juuri päinvastaista. Muutaman oppilaan kokemukset olivat neutraaleja. Kahden jälkimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla tulokset osoittivat oppilaiden suhtautumisen olevan pääosin positiivista. Esimerkiksi oppituntien toiminnallisuus lisäsi oppilaiden myönteistä suhtautumista. Kiel-teisten kokemuksien taustalla olivat usein ymmärtämisvaikeudet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että oppilaiden kokemukset varhaisesta CLIL-opetuksesta ovat kokonaisuudessaan hyvin myönteissävytteisiä. Tutkimuksen tulokset antavat opettajille lisätietoa oppilaiden suhtautumi-sesta varhaiseen CLIL-opetukseen ja mahdollisuuden kehittää omaa CLIL-opettajuuttaan. Lisäämällä opetusmenetelmiinsä toiminnallisuutta, esimerkiksi oppilaiden suosimaa askartelua, opettaja voi lisätä oppilaiden positiivista suh-tautumista. Myös varmistamalla vieraan kielen ymmärtämisen ja oppilaiden kehitystason mukainen vieraan kielen opetus edesauttavat myönteisten koke-muksien syntymistä oppilaille.
dc.format.extent83 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheresi- ja alkuopetus
dc.subject.othervieraan kielen oppiminen
dc.subject.othervieraskielinen opetus
dc.subject.otherCLIL-opetus
dc.subject.othervarhainen CLIL-opetus
dc.title"En mää kyllä mikään mestari oo, mutta kyl mää aika hyvin osaan" : muita kakkosluokkalaisten kokemuksia varhaisesta CLIL-opetuksesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206041788
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2012-06-04T08:03:05Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright