Learning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms
Yksi suurimmista haasteista nykypäivän peruskoulussa ovat oppilaiden erilaiset oppimisvaikeudet. Tutkimusten mukaan jopa 80 % oppimisvaikeustapauksista taustalla on dysleksia, jossa oppilaalla on vaikeuksia niin teknisessä lukemisessa kuin oman kirjoittamisensa hallinnassa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on vastata niihin haasteisiin, joita dysleksiasta kärsivien oppilaiden opettamisessa esiintyy. Vaikka nykypäivän oppikirjoista löytyy jo jonkin verran eriyttävää materiaalia eri taitotasoilla oleville oppilaille, joutuvat opettajat usein muokkaamaan materiaaleja oppilaiden tarpeita vastaaviksi ja valmistamaan itse lisämateriaalia. Usein opettajien voimavarat ja mahdollisuudet eivät tähän riitä. Sen vuoksi valmiiden eriyttävien materiaalien valmistaminen on tärkeää.
Tutkielman teoreettinen viitekehys tuo esille erilaisia käsityksiä kielten oppimisesta ja opettamisesta. Lisäksi esitellään dysleksian taustaa ja seurauksia oppimiselle, keskittyen kyseisen oppimisvaikeuden kannalta olennaisimpiin alueisiin – lukemiseen ja kirjoittamiseen ja niihin prosesseihin, joita onnistunut tekninen lukeminen sekä kirjoittaminen edellyttävät.
Materiaalipaketti koostuu tehtävistä, jotka harjoittavat dysleksian kannalta keskeisimpiä osa-alueita. Ensisijaisesti tehtävät keskittyvät yksilön fonologiseen prosessointikykyyn, toisin sanoen sanojen fonologiseen tunnistamiseen sekä oikean ääntämisen ja oikeinkirjoituksen hallintaan. Mukana on tehtäviä, jotka harjoittavat niin lukemista, kirjoittamista kuin luetun ymmärtämistäkin. Lisäksi materiaali sisältää lyhyen johdannon dysleksiaan liittyen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders
Kivelä, Kirsti (2016)Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.