Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKinnunen, Suvi
dc.date.accessioned2012-05-23T20:55:04Z
dc.date.available2012-05-23T20:55:04Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1217182
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37887
dc.description.abstractYksi suurimmista haasteista nykypäivän peruskoulussa ovat oppilaiden erilaiset oppimisvaikeudet. Tutkimusten mukaan jopa 80 % oppimisvaikeustapauksista taustalla on dysleksia, jossa oppilaalla on vaikeuksia niin teknisessä lukemisessa kuin oman kirjoittamisensa hallinnassa. Tämän tutkielman tarkoituksena on vastata niihin haasteisiin, joita dysleksiasta kärsivien oppilaiden opettamisessa esiintyy. Vaikka nykypäivän oppikirjoista löytyy jo jonkin verran eriyttävää materiaalia eri taitotasoilla oleville oppilaille, joutuvat opettajat usein muokkaamaan materiaaleja oppilaiden tarpeita vastaaviksi ja valmistamaan itse lisämateriaalia. Usein opettajien voimavarat ja mahdollisuudet eivät tähän riitä. Sen vuoksi valmiiden eriyttävien materiaalien valmistaminen on tärkeää. Tutkielman teoreettinen viitekehys tuo esille erilaisia käsityksiä kielten oppimisesta ja opettamisesta. Lisäksi esitellään dysleksian taustaa ja seurauksia oppimiselle, keskittyen kyseisen oppimisvaikeuden kannalta olennaisimpiin alueisiin – lukemiseen ja kirjoittamiseen ja niihin prosesseihin, joita onnistunut tekninen lukeminen sekä kirjoittaminen edellyttävät. Materiaalipaketti koostuu tehtävistä, jotka harjoittavat dysleksian kannalta keskeisimpiä osa-alueita. Ensisijaisesti tehtävät keskittyvät yksilön fonologiseen prosessointikykyyn, toisin sanoen sanojen fonologiseen tunnistamiseen sekä oikean ääntämisen ja oikeinkirjoituksen hallintaan. Mukana on tehtäviä, jotka harjoittavat niin lukemista, kirjoittamista kuin luetun ymmärtämistäkin. Lisäksi materiaali sisältää lyhyen johdannon dysleksiaan liittyen.
dc.format.extent64, 126 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersanantunnistus
dc.titleLearning English! : a material package for dyslexic 7th graders in English as a foreign language classrooms
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201205231722
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2012-05-23T20:55:04Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysooikeinkirjoitus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot