Identity construction in a pwnage video on YouTube
Internet on viimeisen vuosikymmenen aikana synnyttänyt lukemattomia uusia genrejä, joista huomattava osa pohjautuu vanhoihin, jo olemassaolleisiin genreihin. Toimintatavat, tarkoitukset ja saavutukset näissä genreissä ovat vielä melko tuntemattomia tutkimuskohteita kielitieteessä. Tässä tutkimuksessa toissijaisena tavoitteena oli selvittää uuden YouTube-genren, josta tässä käytän nimitystä argument pwnage, tyypillisiä piirteitä. Ensisijainen tavoite oli yhtä kyseiseen genreen kuuluvaa videota analysoiden tutkia, miten videon tekijän sosiaalinen identiteetti rakentuu pwnage-toiminnassa. Pwnage käsittää tässä yhteydessä vastustajan voittamista ideologisessa, yksipuolisessa väittelyssä, joka esitetään YouTube-sivustolla videoblogin muodossa.
Tutkimuksen teoriapohja on tietokonevälitteisessä viestinnässä ja diskurssintutkimuksessa, jotka yhdistyvät Herringin (2004) kehittämässä mallissa. Diskurssintutkimuksen osalta työ nojautuu identiteetin rakentumiseen vuorovaikutuksessa, ja sitä analysoidessa keskityttiin merkitykseen, rakenteeseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Analysissa otettiin huomioon myös teknologinen näkökulma. Genreanalyysissa aineistona käytettiin viittä YouTube-pwnage-videota, ja niitä tutkien selvitettiin videoiden yhtenäiset piirteet, joiden perusteella argument pwnage –genre voitiin tunnistaa. Identiteettianalyysissa aineistona oli yksi video, jota analysoitiin sekä itse videon että sen transkriptin kautta.
Tutkimuksesta selvisi, että pwnage-toiminta YouTube-sivustolla on pääasiassa ateistien harrastamaa , ja se käsittää vastapuolen, joka usein on uskonnon edustaja, näkemysten osoittamista vääräksi sekä vastapuolen suoranaista pilkkausta. Identiteetin rakentuminen korostui näiden toimintojen sisällössä sekä niiden kielellisessä esittämisessä, jossa käytettiin väitelauseita, epäsuoruutta ja sarkasmia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Performing identity online : gamer identity, gender and ideological discourse
Rissanen, Niko (2019)Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia identiteetin rakentamista vuorovaikutuksessa videopeliaiheisella keskustelufoorumilla käyttäen työkaluna tietokonevälitteistä diskurssianalyysia. Analyysi keskittyy erityisesti ... -
Using Slack for computer-mediated communication to support higher education students’ peer interactions during Master’s thesis seminar
Tuhkala, Ari; Kärkkäinen, Tommi (Springer, 2018)Our study contributes to the research on computer-mediated communication in higher education by experimenting a modern communication tool called Slack. In particular, we consider using Slack to support students’ peer ... -
The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
Kemppainen, Kaisli (2018)YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia ... -
Constructing i dentities in an Online Community of a Video Game
Shi, Qianlu (2020)Video game production is more than a successful entertainment industry. With games as vessels, many stories have been told and experienced differently. Like many other forms of human-computer interaction, games are partly ... -
“The Zelda we have in our hearts” : virtual community on a video game fansite
Nihtilä, Pauliina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ilmenee videopelifaneille suunnatulla internetsivustolla julkaistuissa teksteissä. Taustatieto rakentui useiden tutkijoiden esittämistä virtuaaliyhteisöjen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.