Performing identity online : gamer identity, gender and ideological discourse
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia identiteetin rakentamista vuorovaikutuksessa videopeliaiheisella keskustelufoorumilla käyttäen työkaluna tietokonevälitteistä diskurssianalyysia. Analyysi keskittyy erityisesti pelaajaidentiteetin luomiseen ja rakentamiseen. Tutkielma ottaa myös kantaa pelaajaidentiteetin sukupuolittumiseen, joka on
historiallisesti ollut vahvasti hegemonisen maskuliinista. Analyysissa tarkastellaan kriittisen diskurssianalyysin näkökulmasta, miten omaa pelaajaidentiteettiä legitimoidaan foorumikeskusteluissa.
Vuorovaikutusta tarkastellaan kielen tasolla käyttäen monipuolisesti eri diskurssianalyysin menetelmiä hyväksi. Tärkeimpänä keinona on tutkia vastakkainasettelua negatiivisen toisen ja positiivisen itsen representaatiolla.
Identiteettiä käsitteenä tarkastellaan hyödyntäen sekä sosiaalisen identiteetin teoriaa että erinäisiä sosiolingvistisiä identiteetin tulkintatapoja diskurssissa. Tutkimus käsittelee identiteettiä sosiaalisena ilmiönä, joka rakentuu ja jota rakennetaan jatkuvasti
vuorovaikutuksessa.
Analyysin tulokset osoittavat, että identiteetin rakentuminen pelaajayhteisössä on vahvasti polarisoitunutta, ja tämä vahva polarisaatio johtaa aggressiiviseen käyttäytymiseen ja kielenkäyttöön. Nämä aggressiiviset käyttäytymismallit saattavat osittain tulla ulkopuolisesta maailmasta, mutta ne saattavat olla myös pelaajayhteisössä opittuja malleja, jotka vaikuttavat online- ja pelaajayhteisön ulkopuoliseenkin elämään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29052]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ... -
To troll the media : how a cartoon frog became a hate symbol
Suomela, Ville (2019)Pepe-sammakko on yksi kaikista tunnetuimmista internet-meemeistä ja sitä on aktiivisesti käytetty jo 11 vuotta erilaisilla sosiaalisen median alustoilla, YouTubessa sekä reaaliaikaiseen suoratoistoon pohjautuvassa Twitchissä. ... -
North-South Power Dynamics in United Nations Climate Change and Gender Equality Discourse
Antikainen, Noora (2024)Pohjaten Foucault’laiseen tulkintaan tiedon ja vallan suhteesta sekä Fergusonin teoriaan kehityskoneistosta (deve lopment apparatus), ja suhtautuen kriittisesti niin ikään ilmastonmuutokseen, sukupuoleen kuin kehitykseen, ... -
Overlapping and boundary-breaking genders : representations of gender identity in Pirates of the Caribbean films
Saarnijoki, Salla (2020)Sukupuoli-identiteettejä on kuvattu erilaisissa teksteissä ja medioissa monella eri tavalla läpi historian. Osa representaatioista on säilynyt tiukemmin, kun taas osa on muuttunut ajan kuluessa ja tekstilajista toiseen. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.