Performing identity online : gamer identity, gender and ideological discourse
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia identiteetin rakentamista vuorovaikutuksessa videopeliaiheisella keskustelufoorumilla käyttäen työkaluna tietokonevälitteistä diskurssianalyysia. Analyysi keskittyy erityisesti pelaajaidentiteetin luomiseen ja rakentamiseen. Tutkielma ottaa myös kantaa pelaajaidentiteetin sukupuolittumiseen, joka on
historiallisesti ollut vahvasti hegemonisen maskuliinista. Analyysissa tarkastellaan kriittisen diskurssianalyysin näkökulmasta, miten omaa pelaajaidentiteettiä legitimoidaan foorumikeskusteluissa.
Vuorovaikutusta tarkastellaan kielen tasolla käyttäen monipuolisesti eri diskurssianalyysin menetelmiä hyväksi. Tärkeimpänä keinona on tutkia vastakkainasettelua negatiivisen toisen ja positiivisen itsen representaatiolla.
Identiteettiä käsitteenä tarkastellaan hyödyntäen sekä sosiaalisen identiteetin teoriaa että erinäisiä sosiolingvistisiä identiteetin tulkintatapoja diskurssissa. Tutkimus käsittelee identiteettiä sosiaalisena ilmiönä, joka rakentuu ja jota rakennetaan jatkuvasti
vuorovaikutuksessa.
Analyysin tulokset osoittavat, että identiteetin rakentuminen pelaajayhteisössä on vahvasti polarisoitunutta, ja tämä vahva polarisaatio johtaa aggressiiviseen käyttäytymiseen ja kielenkäyttöön. Nämä aggressiiviset käyttäytymismallit saattavat osittain tulla ulkopuolisesta maailmasta, mutta ne saattavat olla myös pelaajayhteisössä opittuja malleja, jotka vaikuttavat online- ja pelaajayhteisön ulkopuoliseenkin elämään.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24854]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
To troll the media : how a cartoon frog became a hate symbol
Suomela, Ville (2019)Pepe-sammakko on yksi kaikista tunnetuimmista internet-meemeistä ja sitä on aktiivisesti käytetty jo 11 vuotta erilaisilla sosiaalisen median alustoilla, YouTubessa sekä reaaliaikaiseen suoratoistoon pohjautuvassa Twitchissä. ... -
Overlapping and boundary-breaking genders : representations of gender identity in Pirates of the Caribbean films
Saarnijoki, Salla (2020)Sukupuoli-identiteettejä on kuvattu erilaisissa teksteissä ja medioissa monella eri tavalla läpi historian. Osa representaatioista on säilynyt tiukemmin, kun taas osa on muuttunut ajan kuluessa ja tekstilajista toiseen. ... -
Constructing i dentities in an Online Community of a Video Game
Shi, Qianlu (2020)Video game production is more than a successful entertainment industry. With games as vessels, many stories have been told and experienced differently. Like many other forms of human-computer interaction, games are partly ... -
“I blushed at my own boldness” : representation of the female protagonist in a romantic context in a young adult fantasy novel A Court of Thorns and Roses
Ahonen, Leeni (2019)Nuorten aikuisten kirjallisuus, usein young adult -kirjallisuus, on suosittua myös aikuisten parissa, mutta ennen kaikkea sen tulisi tarjota nuorille mahdollisuuksia samaistua. Nuortenkirjojen romanssit kertovat nuorille ...