Teacher self-efficacy beliefs and aims of pre-service English teachers
Kun tulevat englanninopettajat siirtyvät opinnoistaan työelämään, heitä tulee kohtamaan
haastava työelämä, jossa heidän taitonsa ja osaamisensa opettajina tullaan punnitsemaan.
Opettajankoulutuksessa luodut mielikuvat itsestä opettajana ja osaamisestaan opettajana
ovat vahvoja suunnannäyttäjiä siinä, kuinka taitavia opettajia näistä tulevista
englanninopettajista lopulta kehittyy ja kuinka hyvin he tulevat jaksamaan työssään. Lisäksi
näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja sen kehittymiseen liittyvät opiskelijoiden omat
tavoitteet omaan opettamiseensa. Näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja tavoitteisiin
liittyy tieto opetettavasta aineesta, tieto oppilaista ja tieto siitä, kuinka tieto välitetään
oppilaille.
Tämä tutkimus perustuu Banduran (1977) teoriaan niin sanotusta minäpystyvyydestä (selfefficacy
beliefs). Tämän teorian mukaan oletukset minäpystyvyydestä eli odotukset siitä, kuin
hyvin tietyistä haasteista tulee selviytymään, ohjaavat voimakkaasti ihmisen
päätöksentekoa, vaivannäköä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä lopulta sitä, kuinka
menestyksekäs ihminen on yrityksessään. Lisäksi Gibbs (1999) on tutkinut opettajien
minäpystyvyysodotuksia ja on osoittanut, että hyvät minäpystyvyysodotukset opettajilla saa
heidät jaksamaan paremmin työssään, olevan pidetympiä opettajia sekä kehittyvän työssään
tehokkaammin.
Tämä tutkimus on kyselytutkimuksena tehty selvitys tulevien englanninopettajien
käsityksistä omasta osaamisestaan opettajina sekä heidän tavoitteistaan opettamiseensa
liittyen. Tutkimus osoittaa, että tulevien englanninopettajien minäpystyvyysodotukset
yleisimpiä opettajuuden osa-alueita kohtaan ovat vaihtelevia, mutta pääosin positiivisia.
Eniten epävarmuutta koettiin kieliopin ja luokanhallintataitojen osalta. Tavoitteita
osallistujilla oli useimmiten oppilaiden motivoinnin, tiettyjen kieliosaamisen opettamisen
sekä oman ammatillisen kehittymisen saralla.
Key words: Self-efficacy beliefs, teacher self-efficacy, aims, teacher knowledge
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs
Hämäläinen, Pasi (2022)Maaliskuussa 2020 julistetuista poikkeusoloista johtuen koulut ympäri Suomen joutuivat siirtymään etäopetukseen koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Nämä poikkeusolot vaikuttivat myös Jyväskylän yliopiston toimintaan ja ... -
Learning strategies, self-efficacy beliefs and academic achievement of first-year preservice teachers : a person-centred approach
Vilppu, Henna; Laakkonen, Eero; Laine, Anu; Lähteenmäki, Marko; Metsäpelto, Riitta-Leena; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Warinowski, Anu (Springer, 2023)As teacher profession can be seen as a learning profession, it is crucial that teacher education equips future teachers with high-level skills to update and increase their proficiency and expertise throughout their career. ... -
Exploring pre-service special needs teachers’ assessment conceptions and assessment self-efficacy
Kyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2023)This survey study (N = 148) investigates the interrelationships between assessment conceptions, assessment self-efficacy, prior education, and teaching experience amongst Finnish pre-service special educational needs ... -
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
Pre-service teachers’ self-efficacy in implementing inclusive practices and resilience in Finland
Yada, Akie; Björn, Piia Maria; Savolainen, Pirjo; Kyttälä, Minna; Aro, Mikko; Savolainen, Hannu (Elsevier BV, 2021)This study aims to explore Finnish pre-service teachers' self-efficacy in implementing inclusive education and their resilience. Survey data were collected from 105 pre-service teachers studying in a teacher education ...