Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKinnunen, Elli
dc.date.accessioned2012-05-07T13:19:28Z
dc.date.available2012-05-07T13:19:28Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1216168
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37782
dc.description.abstractKun tulevat englanninopettajat siirtyvät opinnoistaan työelämään, heitä tulee kohtamaan haastava työelämä, jossa heidän taitonsa ja osaamisensa opettajina tullaan punnitsemaan. Opettajankoulutuksessa luodut mielikuvat itsestä opettajana ja osaamisestaan opettajana ovat vahvoja suunnannäyttäjiä siinä, kuinka taitavia opettajia näistä tulevista englanninopettajista lopulta kehittyy ja kuinka hyvin he tulevat jaksamaan työssään. Lisäksi näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja sen kehittymiseen liittyvät opiskelijoiden omat tavoitteet omaan opettamiseensa. Näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja tavoitteisiin liittyy tieto opetettavasta aineesta, tieto oppilaista ja tieto siitä, kuinka tieto välitetään oppilaille. Tämä tutkimus perustuu Banduran (1977) teoriaan niin sanotusta minäpystyvyydestä (selfefficacy beliefs). Tämän teorian mukaan oletukset minäpystyvyydestä eli odotukset siitä, kuin hyvin tietyistä haasteista tulee selviytymään, ohjaavat voimakkaasti ihmisen päätöksentekoa, vaivannäköä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä lopulta sitä, kuinka menestyksekäs ihminen on yrityksessään. Lisäksi Gibbs (1999) on tutkinut opettajien minäpystyvyysodotuksia ja on osoittanut, että hyvät minäpystyvyysodotukset opettajilla saa heidät jaksamaan paremmin työssään, olevan pidetympiä opettajia sekä kehittyvän työssään tehokkaammin. Tämä tutkimus on kyselytutkimuksena tehty selvitys tulevien englanninopettajien käsityksistä omasta osaamisestaan opettajina sekä heidän tavoitteistaan opettamiseensa liittyen. Tutkimus osoittaa, että tulevien englanninopettajien minäpystyvyysodotukset yleisimpiä opettajuuden osa-alueita kohtaan ovat vaihtelevia, mutta pääosin positiivisia. Eniten epävarmuutta koettiin kieliopin ja luokanhallintataitojen osalta. Tavoitteita osallistujilla oli useimmiten oppilaiden motivoinnin, tiettyjen kieliosaamisen opettamisen sekä oman ammatillisen kehittymisen saralla. Key words: Self-efficacy beliefs, teacher self-efficacy, aims, teacher knowledge
dc.format.extent88 sivua
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherself-efficacy beliefs
dc.subject.otherteacher self-efficacy
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.titleTeacher self-efficacy beliefs and aims of pre-service English teachers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201205071616
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodKyselytutkimus
dc.date.updated2012-05-07T13:19:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysotavoitteet


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot