Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maaliskuussa 2020 julistetuista poikkeusoloista johtuen koulut ympäri Suomen joutuivat siirtymään etäopetukseen
koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Nämä poikkeusolot vaikuttivat myös Jyväskylän yliopiston
toimintaan ja englannin opettajaopiskelijoihin, jotka joutuivat suorittamaan keskeneräisen opetusharjoittelunsa
loppuun etäopetuksen välityksellä. Tämä haastoi opettajaopiskelijoiden jo luotuja käsityksiä
omasta opettajuudesta ja minäpystyvyydestä sekä edellytti uusien opetusmetodien omaksumista.
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää, mitkä minäpystyvyyden lähteet ovat englannin opettajaopiskelijoille
merkittävimpiä opetusharjoittelun aikana. Tavoitteena oli myös tutkia opettajaopiskelijoiden
käsityksiä etäopetuksesta ja sen koettuja vaikutuksia heidän minäpystyvyytensä. Tutkimus toteutettiin
puolistrukturoituna teemahaastatteluna, ja haastattelut analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Haastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2020, ja tutkimukseen osallistui kahdeksan Jyväskylän
yliopistossa opetusharjoittelunsa maalis-huhtikuussa 2020 suorittanutta englannin opettajaopiskelijaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että osallistujille merkittävissä minäpystyvyyden lähteissä oli hajontaa,
mutta keskisimpinä esiin nousivat vuorovaikutus ohjaavien opettajien kanssa ja heiltä saatu tuki, opiskelijatovereiden
opettamien tuntien observointi ja niistä voimaantuminen sekä henkilökohtaiset onnistumisen
ja epäonnistumisen kokemukset opettaessa. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että käsitykset etäopetuksesta
olivat jakautuneita. Negatiivissävytteiset käsitykset liittyivät vuorovaikutuksen puutteellisuuteen,
teknologisiin vaikeuksiin, ja lisääntyneeseen ajankäyttöön tunteja suunnitellessa. Positiiviset käsitykset
puolestaan liittyivät pääosin ohjaavien opettajien aiempaa ymmärtäväisempään vuorovaikutustyyliin
sekä osallistujien aiempaa matalampiin henkilökohtaisiin odotuksiin. Tutkimustulosten mukaan
etäopetuksen vaikutukset osallistujien minäpystyvyyden tunteeseen olivat joko positiivisia tai merkityksettömiä.
Etäopetus uutena taitona koettiin minäpystyvyyttä lisäävänä tekijänä, mutta sen irrallisuus kokemuksena
esti sitä vaikuttamasta merkittävästi perinteisessä luokkahuoneessa omaksuttuun opettajaidentiteettiin
ja minäpystyvyyden tunteeseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning strategies, self-efficacy beliefs and academic achievement of first-year preservice teachers : a person-centred approach
Vilppu, Henna; Laakkonen, Eero; Laine, Anu; Lähteenmäki, Marko; Metsäpelto, Riitta-Leena; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Warinowski, Anu (Springer, 2023)As teacher profession can be seen as a learning profession, it is crucial that teacher education equips future teachers with high-level skills to update and increase their proficiency and expertise throughout their career. ... -
Exploring pre-service special needs teachers’ assessment conceptions and assessment self-efficacy
Kyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2023)This survey study (N = 148) investigates the interrelationships between assessment conceptions, assessment self-efficacy, prior education, and teaching experience amongst Finnish pre-service special educational needs ... -
Teacher self-efficacy beliefs and aims of pre-service English teachers
Kinnunen, Elli (2012)Kun tulevat englanninopettajat siirtyvät opinnoistaan työelämään, heitä tulee kohtamaan haastava työelämä, jossa heidän taitonsa ja osaamisensa opettajina tullaan punnitsemaan. Opettajankoulutuksessa luodut mielikuvat ... -
Pre-service teachers’ self-efficacy in implementing inclusive practices and resilience in Finland
Yada, Akie; Björn, Piia Maria; Savolainen, Pirjo; Kyttälä, Minna; Aro, Mikko; Savolainen, Hannu (Elsevier BV, 2021)This study aims to explore Finnish pre-service teachers' self-efficacy in implementing inclusive education and their resilience. Survey data were collected from 105 pre-service teachers studying in a teacher education ... -
Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently
Hirvonen, Kaisa (2017)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.