Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students
Internetin käytön yleistyttyä monet tieteenalat ovat alkaneet tutkia sitä. Internetin käytöllä on kielitieteessä erityinen arvo, sillä suuri osa Internetin sisällöstä on kirjoitusta ja nettivideoiden yleistyttyä myös puhetta. Internetin suurimpana käyttäjäryhmänä nuoriso omaksuu Internetiä käyttäessään paljon englannin kieltä, sillä enemmistö sisällöstä on englanniksi. Tutkijoita kiinnostaa se, miten paljon nuoret oikeastaan omaksuvat vierasta kieltä Internetiä käyttäessään.
Tämä tutkimus pyrki selvittämään, miten lukiolaisten Internetin käyttö hyödyttää heidän englannin sanasto-osaamistaan. Tutkimusryhmänä oli 28 oppilaan ryhmä lukion ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoita. Heidän sanasto-osaamistaan testattiin 80 sanaa käsittävällä tehtävällä, jossa heidän piti valita sanalle joko synonyymi tai sanaan liittyvä sana. Lisäksi heidän Internetin käyttöään kartoitettiin taustakyselyllä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jossa tehtiin vertailuja muuttujien välillä.
Tuloksista käy ilmi, että enemmän englanninkielisiä sivuja käyttävät saivat parempia tuloksia sanastotehtävästä. Internetin kokonaiskäyttöajalla ei kuitenkaan todettu olevan suoraa korrelaatiota sanasto-osaamiseen. Vaikka Internetin käyttö oli yhtä suosittua sekä tyttöjen että poikien keskuudessa, pojat kuitenkin käyttivät enemmän englanninkielisiä sivustoja kuin tytöt. Mielenkiintoinen havainto oli myös, että tyttöjen ja poikien englannin sanasto-osaamisessa tai arvosanoissa ei ollut paljon eroa. Tutkitun ryhmän pienen koon vuoksi on vaikeaa suoraan yleistää tuloksia koskemaan koko populaatiota, mutta voidaan olettaa, että samat tulokset saattaisivat ilmetä myös suuremmissa tutkimuksissa. Opettajien olisi hyvä hyödyntää nuorten Internetin käyttöä rohkaisemalla heitä etsimään itseään kiinnostavia vieraskielisiä sivustoja, jolloin he omaksuvat vieraan kielen sanastoa vapaa-ajallaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
Poikonen, Emilia (2023)Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
Leppänen, Jenni; Määttä, Liisa (2009)Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitkään olleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen nähdään yhä tärkeämpänä osana kielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.