University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students

Thumbnail
View/Open
314.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koivuniemi, Milla
Date
2012
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Internetin käytön yleistyttyä monet tieteenalat ovat alkaneet tutkia sitä. Internetin käytöllä on kielitieteessä erityinen arvo, sillä suuri osa Internetin sisällöstä on kirjoitusta ja nettivideoiden yleistyttyä myös puhetta. Internetin suurimpana käyttäjäryhmänä nuoriso omaksuu Internetiä käyttäessään paljon englannin kieltä, sillä enemmistö sisällöstä on englanniksi. Tutkijoita kiinnostaa se, miten paljon nuoret oikeastaan omaksuvat vierasta kieltä Internetiä käyttäessään. Tämä tutkimus pyrki selvittämään, miten lukiolaisten Internetin käyttö hyödyttää heidän englannin sanasto-osaamistaan. Tutkimusryhmänä oli 28 oppilaan ryhmä lukion ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoita. Heidän sanasto-osaamistaan testattiin 80 sanaa käsittävällä tehtävällä, jossa heidän piti valita sanalle joko synonyymi tai sanaan liittyvä sana. Lisäksi heidän Internetin käyttöään kartoitettiin taustakyselyllä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jossa tehtiin vertailuja muuttujien välillä. Tuloksista käy ilmi, että enemmän englanninkielisiä sivuja käyttävät saivat parempia tuloksia sanastotehtävästä. Internetin kokonaiskäyttöajalla ei kuitenkaan todettu olevan suoraa korrelaatiota sanasto-osaamiseen. Vaikka Internetin käyttö oli yhtä suosittua sekä tyttöjen että poikien keskuudessa, pojat kuitenkin käyttivät enemmän englanninkielisiä sivustoja kuin tytöt. Mielenkiintoinen havainto oli myös, että tyttöjen ja poikien englannin sanasto-osaamisessa tai arvosanoissa ei ollut paljon eroa. Tutkitun ryhmän pienen koon vuoksi on vaikeaa suoraan yleistää tuloksia koskemaan koko populaatiota, mutta voidaan olettaa, että samat tulokset saattaisivat ilmetä myös suuremmissa tutkimuksissa. Opettajien olisi hyvä hyödyntää nuorten Internetin käyttöä rohkaisemalla heitä etsimään itseään kiinnostavia vieraskielisiä sivustoja, jolloin he omaksuvat vieraan kielen sanastoa vapaa-ajallaan. ...
Keywords
Sanasto-osaaminen Internet vocabulary L2 learning vieraiden kielten oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205061609

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4191]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English 

    Kämäräinen, Heini (2022)
    Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ...
  • Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language 

    Marttinen, Marika (2008)
  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning 

    Leppänen, Jenni; Määttä, Liisa (2009)
         Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitkään olleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen nähdään yhä tärkeämpänä osana kielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, ...
  • Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices 

    Kekki, Jarkko (2018)
    Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre