Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Julkaistu sarjassa
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitosTekijät
Päivämäärä
2006Oppiaine
KasvatustiedeSekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina
korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta,
laadun varmistamista ja palvelumuotojen monipuolistamista. Yksittäisten eri
elämänvaiheisiin sijoittuvien valintatilanteiden tarkastelun sijasta ohjauksen tavoitteita
ja palveluja tulee jäsentää elinikäisen ohjauksen näkökulmasta. Laadukkaat ja kattavat
ohjauspalvelut edesauttavat myös taloudellista kehitystä.
Perinteisten ohjaajan ja asiakkaan kahdenkeskiseen vuorovaikutukseen perustuvien
työmuotojen rinnalle on kehitetty uusia innovatiivisia työmuotoja. Tuoreimpia
innovaatioita ovat tieto- ja viestintäteknologisten sovellusten ja internetin hyödyntäminen
ohjauksessa. Ensimmäiset sovellukset liittyivät koulutus- ja ammattitietojen
hallintaan. Uusimmissa internet-pohjaisissa sovelluksissa yhdistellään eri tietolähteitä
sekä tuetaan ohjaajien ja asiakkaiden välistä vuorovaikutusta ohjausprosessissa. Tällä
hetkellä on jo olemassa yleisiä malleja, jotta asiakkaita voidaan opastaa sovellusten
tehokkaaseen käyttöön.
Ohjaajien tieto- ja viestintäteknologian sekä internetin käyttötaidoissa on eroja.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten ohjaajat kokevat internetin roolin ja merkityksen urasuunnittelun ohjauksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Ohjausta tarkastellaan
monikerroksisena avoimena systeeminä: erilaisten rakenteiden, mekanismien ja
kontekstien yhdistelmänä. Tarkastelun kohteita ovat mm. ohjaajan työ, informaatioja
kommunikaatioteknologian ohjaukselliset sovellukset, oppilaitosten kotisivustojen
suunnittelu, ohjaajien koulutus, ohjausjärjestelyjä koskeva julkinen päätöksenteko ja
ohjauksen toimintapolitiikka.
Työ on fenomenografiseen lähestymistapaan pohjautuva ohjauksen ammattikäytäntöjen
arviointitutkimus. Aineiston kokoamiseen on käytetty fokusryhmähaastatteluja,
joihin osallistui talvella 2001–2002 yhteensä 46 eri oppilaitosmuodoissa työskentelevää
ohjaajaa sekä työvoimatoimistojen koulutusneuvojia ja AVO-psykologeja eri
puolilta Suomea. He ilmoittivat olevansa joko aloittelevia tai kokeneita internetin käyttäjiä.
Combined methods -lähestymistapaan perustuvassa analyysissa selvitetään, miten
he kokevat internetin roolin ja merkityksen urasuunnittelun ohjauksen tavoitteiden
saavuttamiseksi ja millaisia erilaisia käsityksiä internetin käytössä on aloittelevien
ja kokeneiden ohjaajien keskuudessa.
Kaikki ohjaajaryhmät kuvasivat toimintaympäristön mahdollisuuksiin ja tietoiseen
päätöksentekoon kytkeytyvän tiedon merkityksen keskeiseksi ohjauksen tavoitteiden
kannalta. Keskeisin lisäarvo internetillä näytti olevan välittömän tilannesidonnaisen
tiedon sekä koulutus- ja työmarkkinatiedon lähteenä. Internetiä käytettiin tietolähteenä
samalla tavalla kuin painettuja koulutusoppaita aiemmin. Internetiä käytettiin vähemmän
opiskelijoiden ja asiakkaiden tilanteiden arviointiin tai jatkosuunnitelmien
laatimisen tukena. Opiskelijoiden tilanteiden arviointi pohjautui ensisijaisesti ohjauskeskusteluihin.
Teknologiasta haettiin ratkaisuja yksittäisiin ongelmakohtiin kokonaisvaltaisen
tietostrategisen suunnittelun sijasta. Tulokset osoittivat myös, että oppilaitosten
ohjaajien työ oli tietopainotteista ja keskittyi yksittäisiin valintatilanteisiin.
Asiakkaiden omien jatkosuunnitelmien tekeminen tulevaa elämää varten jäi vähäisemmäksi.
Tulosten perusteella aloittelevat ja kokeneet internetin käyttäjät ilmaisivat internetin
merkityksen samansuuntaisesti ohjauksen eri osa-alueilla. Työmäärän koettiin osin
lisääntyvän, mutta internetin avulla voitiin myös vähentää rutiininomaisia työtehtäviä.
Aineisto vahvistaa sen, että ohjaajia tarvitaan tukena internetissä olevien koulutusja
ammattitietopalvelujen käytön ohjaamiseen. Opetus- ja ohjausalan ammattilaisia
tarvitaan myös arvioimaan uusien teknisten sovellusten vaikutuksia ja mahdollisuuksia
käytännössä. Tutkimusta tarvitaan eri palvelumuotojen kustannustehokkuuden
arvioimiseksi.Internet on ajantasaisin koulutus- ja ammattitiedon lähde. Internetin palveluja tulee
kehittää eri hallinnonalojen yhteistyönä. Oppilaitosten ylläpitäjien tulee varmistaa
ohjauksen tila- ja laitejärjestelyillä palvelujen saatavuus. Tietoinen koko ohjausprosessin
kattava internetin käyttö edellyttää ohjaajalta sen tiedostamista, mitä ohjaus on tai
miten ohjaaja määrittelee itselleen ohjauksen tavoitteet ohjauksen eri osa-alueilla.
Työnantajien tulee varmistaa ohjaajille mahdollisuus osallistua säännöllisesti internetin
käyttöä koskevaan täydennyskoulutukseen. Jo peruskoulutuksen aikana ohjaajilla
tulee olla mahdollisuus käyttää keskeisimpiä internetissä olevia työvälineitä ohjauskeskusteluihin
tai ryhmäohjaukseen integroituneena elementtinä.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-2635-4ISSN Hae Julkaisufoorumista
1455-447XAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimuksia [43]
- Väitöskirjat [3602]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ... -
Career experts’ conceptions of innovation in career development
Kettunen, Jaana (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic investigation into career experts’ conceptions of innovation in career development. The results show that conceptions of innovation in career development varied ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.