Kehollista musiikintutkimusta – Laulaja musiikin tekijänä ja tutkijana
Niin kutsutun vanhan musiikin esittämisen tutkimuksessa musiikin tekijän, esittäjän keho on useimmiten
ollut näkymättömissä. Huomio on sen sijaan tyypillisesti kohdentunut tutkimuksen kohteena olleen
aikakauden alkuperäislähteisiin ja niiden tarjoamaan tietoon siitä, miten musiikkia on esitetty. Italialaisen
varhaisbarokin resitatiivin esittämistä kuvaavassa väitöstutkimuksessani olen pyrkinyt liittämään tämän
esittäjälle sinänsä välttämättömän tutkimustiedon oman aikamme esittäjän musiikin työstämisen keholliseen
käytäntöön. Väljästi Michel Henryn fenomenologiaan kiinnittyvässä tutkimuksessani avaan laulajan
kokemusta autoetnografisen, tutkijan oman laulajan ja pedagogin kokemukseen perustuvan tutkimisen ja
kirjoittamisen kautta. Ajattelen laulajan musiikin tekijänä ja tutkijana, joka monipuolisen koulutuksensa,
tietämisensä, taitamisensa ja kokemuksensa pohjalta ottaa kantaa musiikkia ja sen esittämistä koskeviin
kysymyksiin. Menneiden aikojen musiikkia, partituuria ja esittämiskäytäntöjä koskeva tieto on laulajassa
tässä hetkessä, kehollistuneena tietämisenä, ei kaikkien ulottuvilla olevana tietona.
Esittämisen kuvaamisen kannalta keskeiseksi tutkimuksessa muodostui sprezzaturan käsite: tietoon,
taitoon ja kokemukseen perustuva hienovaraisuus, kultivoitu kyky toimia huolettoman mestarillisesti tavalla,
joka kuitenkin pakenee sanallistamista. Resitatiivin työstämisen kannalta keskeinen juonne on laulaen
puhuminen, jota lähestyn sekä Monteverdin oman ajan puhumisen ja laulumusiikin säveltämisen ja
esittämisen käytäntöjen että laulamisen yksittäisen kehollistuneen kokemuksen – kuuntelemisen, puhumisen
ja laulamisen – suunnasta.
...
Conference
Monititeteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium - The 16th Annual Symposium for Music Scholars in Finland Jyväskylä 21.-23.3.2012Keywords
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items with similar title or keywords.
-
"We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
Salin, Elina (2015)Tässä tutkielmassa tutustuttiin minäpystyvyyden käsitteeseen ja kartoitettiin sen monia eri puolia sekä siitä tehtyjä tutkimuksia. Tutkielmassa raportoitavassa empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin ensisijaisesti musiikin ... -
Ryhmä kuoroilmaisun rakentajana : "että sais mahdollisimman paljon ryhmästä irti yhdessä"
Federley, Anne (2001) -
Musiikin sointiväri elokuvakohtauksen tulkintaa muokkaavana tekijänä
Lehtinen, Jussi-Pekka (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella neutraaliksi arvioidun elokuvakatkelman taustalle sijoitettujen musiikkikappaleen kahden sointiväriltään erilaisen version vaikutusta katsojan tulkintaan katkelman tapahtumista. ... -
Musiikki muutoksena : informaation ja musiikin epistemologiset syväyhteydet fenomenologisessa viitekehyksessä
Nurminen, Jari-Matti (2017)Kun pyritään tutkimaan musiikin ja kokemuksellisuuden suhdetta, on löydettävä epistemologinen jatkuvuus tarkasteltavien ilmiöiden välille. Jos esimerkiksi musiikin kokemuksellisuus luonnollistetaan muutoksiksi ... -
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ...