dc.contributor.author | Järviö, Päivi | |
dc.date.accessioned | 2012-03-20T06:01:58Z | |
dc.date.available | 2012-03-20T06:01:58Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37611 | |
dc.description.abstract | Niin kutsutun vanhan musiikin esittämisen tutkimuksessa musiikin tekijän, esittäjän keho on useimmiten
ollut näkymättömissä. Huomio on sen sijaan tyypillisesti kohdentunut tutkimuksen kohteena olleen
aikakauden alkuperäislähteisiin ja niiden tarjoamaan tietoon siitä, miten musiikkia on esitetty. Italialaisen
varhaisbarokin resitatiivin esittämistä kuvaavassa väitöstutkimuksessani olen pyrkinyt liittämään tämän
esittäjälle sinänsä välttämättömän tutkimustiedon oman aikamme esittäjän musiikin työstämisen keholliseen
käytäntöön. Väljästi Michel Henryn fenomenologiaan kiinnittyvässä tutkimuksessani avaan laulajan
kokemusta autoetnografisen, tutkijan oman laulajan ja pedagogin kokemukseen perustuvan tutkimisen ja
kirjoittamisen kautta. Ajattelen laulajan musiikin tekijänä ja tutkijana, joka monipuolisen koulutuksensa,
tietämisensä, taitamisensa ja kokemuksensa pohjalta ottaa kantaa musiikkia ja sen esittämistä koskeviin
kysymyksiin. Menneiden aikojen musiikkia, partituuria ja esittämiskäytäntöjä koskeva tieto on laulajassa
tässä hetkessä, kehollistuneena tietämisenä, ei kaikkien ulottuvilla olevana tietona.
Esittämisen kuvaamisen kannalta keskeiseksi tutkimuksessa muodostui sprezzaturan käsite: tietoon,
taitoon ja kokemukseen perustuva hienovaraisuus, kultivoitu kyky toimia huolettoman mestarillisesti tavalla,
joka kuitenkin pakenee sanallistamista. Resitatiivin työstämisen kannalta keskeinen juonne on laulaen
puhuminen, jota lähestyn sekä Monteverdin oman ajan puhumisen ja laulumusiikin säveltämisen ja
esittämisen käytäntöjen että laulamisen yksittäisen kehollistuneen kokemuksen – kuuntelemisen, puhumisen
ja laulamisen – suunnasta. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | resitatiivi | fi |
dc.subject.other | esittäminen | fi |
dc.subject.other | keho | fi |
dc.subject.other | fenomenologia | fi |
dc.subject.other | sprezzatura | fi |
dc.title | Kehollista musiikintutkimusta – Laulaja musiikin tekijänä ja tutkijana | fi |
dc.type | conference paper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201203201455 | |
dc.type.dcmitype | Text | |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.contributor.publisher | Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | conferenceObject | |
dc.relation.conference | Monititeteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium - The 16th Annual Symposium for Music Scholars in Finland
Jyväskylä 21.-23.3.2012 | |