dc.contributor.author | Svan, Maria | |
dc.date.accessioned | 2011-12-25T13:30:36Z | |
dc.date.available | 2011-12-25T13:30:36Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1191354 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37141 | |
dc.description.abstract | Vapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on
määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia,
kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren kriittistä vapautuksen
pedagogiikkaa, Eira Korpisen kokonaisvaltaista koulukasvatusmallia, sekä
tutkivan opettajan ja oppilaan kokemuksia. Tutkimus on luonteeltaan
narratiivinen. Johtopäätöksiä ja tutkimustuloksia ei pidä tulkita yleiseksi
totuudeksi, vaan tutkijan subjektiiviseksi näkemykseksi.
Lauluopettajien koulutuksessa ei anneta kovin paljon tietoa psykologisten
seikkojen vaikutuksesta laulutekniikkaan ja opettamiseen. Tutkielma pyrkii
tuottamaan tietoa näistä ilmiöistä esimerkkioppilaan vapautumistarinan
muodossa. Pro gradussa kuvaamani Wilhelmiinan yhdeksän laulutunnin jakso
keväällä 2010 laulua vapauttavine työkaluineen (esimerkiksi improvisaatio ja
dialogisuus) edisti hänen laulamistaan. Sekä laulutekniikka, että suhtautuminen
omaan laulamiseen vapautui. Tuloksissa tuli esiin myös, että oman opetuksen
tutkiminen – käyttöteorian hahmottaminen ja oman opetuksen kriittinen
pohtiminen – on hyödyllistä opettajalle. | |
dc.format.extent | 84 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | laulaminen | |
dc.subject.other | laulupedagogiikka | |
dc.subject.other | ääni | |
dc.subject.other | kriittinen pedagogiikka | |
dc.subject.other | itseohjautuvuus | |
dc.subject.other | oppilaslähtöisyys | |
dc.subject.other | psykodynaaminen teoria | |
dc.subject.other | psykofysiologia | |
dc.subject.other | psykologia | |
dc.subject.other | valta | |
dc.subject.other | valtautuminen | |
dc.subject.other | emansipaatio | |
dc.subject.other | kriittinen toimintatutkimus | |
dc.subject.other | kriittinen teoria | |
dc.title | Vapauttava laulupedagogiikka : kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011122511848 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2011-12-25T13:34:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | laulaminen | |
dc.subject.yso | laulunopettajat | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | kriittinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | itseohjautuvuus | |
dc.subject.yso | psykodynaaminen teoria | |
dc.subject.yso | psykofysiologia | |
dc.subject.yso | psykologia | |
dc.subject.yso | empowerment | |
dc.subject.yso | emansipaatio | |
dc.subject.yso | kriittinen teoria | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |