Vapauttava laulupedagogiikka : kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa
Vapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on
määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia,
kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren kriittistä vapautuksen
pedagogiikkaa, Eira Korpisen kokonaisvaltaista koulukasvatusmallia, sekä
tutkivan opettajan ja oppilaan kokemuksia. Tutkimus on luonteeltaan
narratiivinen. Johtopäätöksiä ja tutkimustuloksia ei pidä tulkita yleiseksi
totuudeksi, vaan tutkijan subjektiiviseksi näkemykseksi.
Lauluopettajien koulutuksessa ei anneta kovin paljon tietoa psykologisten
seikkojen vaikutuksesta laulutekniikkaan ja opettamiseen. Tutkielma pyrkii
tuottamaan tietoa näistä ilmiöistä esimerkkioppilaan vapautumistarinan
muodossa. Pro gradussa kuvaamani Wilhelmiinan yhdeksän laulutunnin jakso
keväällä 2010 laulua vapauttavine työkaluineen (esimerkiksi improvisaatio ja
dialogisuus) edisti hänen laulamistaan. Sekä laulutekniikka, että suhtautuminen
omaan laulamiseen vapautui. Tuloksissa tuli esiin myös, että oman opetuksen
tutkiminen – käyttöteorian hahmottaminen ja oman opetuksen kriittinen
pohtiminen – on hyödyllistä opettajalle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aloittelevat opettajat ja opiskelijalähtöisen liikunnanopetuksen ongelmat
Laukkanen, Arto (Liikuntatieteellinen seura, 2022) -
Tietämättömän graduntekijän oppitunti : tutkielma Jacques Rancièren tasa-arvon metodista pedagogiikan kontekstissa
Hietamäki, Sari (2019)Tämä tutkielma tarkastelee ranskalaisajattelija Jacques Rancièren (1940–) ajatuksia tasa-arvosta pedagogiikan kontekstissa. Työssään Rancière on paikantanut länsimaisessa ajattelussa virheellisen uskomuksen älyjen ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Keskustelua laulusta ja musiikinnopetuksesta
Ketovuori, Mikko; Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012) -
Laulunopettajien kokemuksia metaforien käytöstä klassisen laulun opetuksessa
Kalmbach, Marissa (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.