Show simple item record

dc.contributor.authorSvan, Maria
dc.date.accessioned2011-12-25T13:30:36Z
dc.date.available2011-12-25T13:30:36Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1191354
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37141
dc.description.abstractVapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia, kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren kriittistä vapautuksen pedagogiikkaa, Eira Korpisen kokonaisvaltaista koulukasvatusmallia, sekä tutkivan opettajan ja oppilaan kokemuksia. Tutkimus on luonteeltaan narratiivinen. Johtopäätöksiä ja tutkimustuloksia ei pidä tulkita yleiseksi totuudeksi, vaan tutkijan subjektiiviseksi näkemykseksi. Lauluopettajien koulutuksessa ei anneta kovin paljon tietoa psykologisten seikkojen vaikutuksesta laulutekniikkaan ja opettamiseen. Tutkielma pyrkii tuottamaan tietoa näistä ilmiöistä esimerkkioppilaan vapautumistarinan muodossa. Pro gradussa kuvaamani Wilhelmiinan yhdeksän laulutunnin jakso keväällä 2010 laulua vapauttavine työkaluineen (esimerkiksi improvisaatio ja dialogisuus) edisti hänen laulamistaan. Sekä laulutekniikka, että suhtautuminen omaan laulamiseen vapautui. Tuloksissa tuli esiin myös, että oman opetuksen tutkiminen – käyttöteorian hahmottaminen ja oman opetuksen kriittinen pohtiminen – on hyödyllistä opettajalle.
dc.format.extent84 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlaulaminen
dc.subject.otherlaulupedagogiikka
dc.subject.otherääni
dc.subject.otherkriittinen pedagogiikka
dc.subject.otheritseohjautuvuus
dc.subject.otheroppilaslähtöisyys
dc.subject.otherpsykodynaaminen teoria
dc.subject.otherpsykofysiologia
dc.subject.otherpsykologia
dc.subject.othervalta
dc.subject.othervaltautuminen
dc.subject.otheremansipaatio
dc.subject.otherkriittinen toimintatutkimus
dc.subject.otherkriittinen teoria
dc.titleVapauttava laulupedagogiikka : kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011122511848
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2011-12-25T13:34:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysolaulaminen
dc.subject.ysolaulunopettajat
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysokriittinen pedagogiikka
dc.subject.ysoitseohjautuvuus
dc.subject.ysopsykodynaaminen teoria
dc.subject.ysopsykofysiologia
dc.subject.ysopsykologia
dc.subject.ysoempowerment
dc.subject.ysoemansipaatio
dc.subject.ysokriittinen teoria
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record