Vapauttava laulupedagogiikka : kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa
Abstract
Vapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on
määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia,
kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren kriittistä vapautuksen
pedagogiikkaa, Eira Korpisen kokonaisvaltaista koulukasvatusmallia, sekä
tutkivan opettajan ja oppilaan kokemuksia. Tutkimus on luonteeltaan
narratiivinen. Johtopäätöksiä ja tutkimustuloksia ei pidä tulkita yleiseksi
totuudeksi, vaan tutkijan subjektiiviseksi näkemykseksi.
Lauluopettajien koulutuksessa ei anneta kovin paljon tietoa psykologisten
seikkojen vaikutuksesta laulutekniikkaan ja opettamiseen. Tutkielma pyrkii
tuottamaan tietoa näistä ilmiöistä esimerkkioppilaan vapautumistarinan
muodossa. Pro gradussa kuvaamani Wilhelmiinan yhdeksän laulutunnin jakso
keväällä 2010 laulua vapauttavine työkaluineen (esimerkiksi improvisaatio ja
dialogisuus) edisti hänen laulamistaan. Sekä laulutekniikka, että suhtautuminen
omaan laulamiseen vapautui. Tuloksissa tuli esiin myös, että oman opetuksen
tutkiminen – käyttöteorian hahmottaminen ja oman opetuksen kriittinen
pohtiminen – on hyödyllistä opettajalle.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011122511848Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish