Taboo or not taboo: a study of taboo content in Finnish EFL learning materials
Tabu on monimuotoinen käsite, jota on vaikea määritellä yksiselitteisesti johtuen sekä tabujen valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä oppimateriaaleissa on tutkittu erittäin vähän ja tutkimus onkin keskittynyt lähinnä määrittelemään, mitkä aiheet ovat tabuja maailmanlaajuisissa englannin kielen oppimateriaaleissa. Tutkimuksen kohteena ovat olleet myös mahdolliset riskit, jotka liittyvät tabujen ja tabukielen oppimateriaaleihin sisällyttämiseen. Näitä edellä mainittuja tutkimuksia on tehty pääasiassa Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Aiempien tutkimuksien keskittyessä siihen, mitkä aiheet ovat teoriassa tabuja maailmanlaajuisissa englannin kielen oppimateriaaleissa, varsinainen empiirinen tutkimus tabujen ja tabukielen esiintyvyydestä on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkielmamme keskittyikin juuri tähän tutkimattomaan alueeseen.
Tutkielmamme päätarkoitus oli verrata, ovatko samat aiheet tabuja suomenkielisissä ja englanninkielisissä englannin oppikirjoissa. Tutkimusta varten kävimme läpi neljä eri oppikirjasarjaa neljältä koulutusasteelta; alakoulusta, yläkoulusta, lukiosta sekä aikuiskoulutuksesta. Tulokset osoittivat, että aiheet, jotka ovat tabuja maailmanlaajuisissa englannin oppikirjoissa (esimerkiksi alkoholi, politiikka ja uskonto), eivät ole tabuja suomenkielisissä englannin oppikirjoissa. Löydettyjen tabujen lukumäärä oli yli 300. Tutkimus käsitti yhteensä 27 kirjaa, joten otos on kohtalaisen suuri. Tutkimus täten antaa melko luettavia viitteitä siitä, että paikalliset, ns. lokaalit tekstikirjat eivät noudata samoja ohjenuoria kuin maailmanlaajuiset vastineensa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
"Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners
Reini, Anna (2015)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää onko aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille tarvetta. Tällä hetkellä edistyneemmille aikuisopiskelijoille ei ole olemassa itsekertausmateriaalia. ... -
CLIL teachers as materials designers
Mäkiranta, Pia (2014)Vieraskielinen sisällönopetus (CLIL), jossa kouluaineita opetetaan vieraalla kielellä, on kasvattanut suosiotaan varsinkin Euroopassa. Sisällön ja kielen oppimisen tulokset CLIL-opetuksessa ovat yleisesti hyviä, mutta ... -
The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ...