dc.contributor.author | Lehmonen, Tiina | |
dc.contributor.author | Keturi, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2011-12-09T13:57:28Z | |
dc.date.available | 2011-12-09T13:57:28Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37059 | |
dc.description.abstract | Tabu on monimuotoinen käsite, jota on vaikea määritellä yksiselitteisesti johtuen sekä tabujen valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä oppimateriaaleissa on tutkittu erittäin vähän ja tutkimus onkin keskittynyt lähinnä määrittelemään, mitkä aiheet ovat tabuja maailmanlaajuisissa englannin kielen oppimateriaaleissa. Tutkimuksen kohteena ovat olleet myös mahdolliset riskit, jotka liittyvät tabujen ja tabukielen oppimateriaaleihin sisällyttämiseen. Näitä edellä mainittuja tutkimuksia on tehty pääasiassa Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Aiempien tutkimuksien keskittyessä siihen, mitkä aiheet ovat teoriassa tabuja maailmanlaajuisissa englannin kielen oppimateriaaleissa, varsinainen empiirinen tutkimus tabujen ja tabukielen esiintyvyydestä on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkielmamme keskittyikin juuri tähän tutkimattomaan alueeseen.
Tutkielmamme päätarkoitus oli verrata, ovatko samat aiheet tabuja suomenkielisissä ja englanninkielisissä englannin oppikirjoissa. Tutkimusta varten kävimme läpi neljä eri oppikirjasarjaa neljältä koulutusasteelta; alakoulusta, yläkoulusta, lukiosta sekä aikuiskoulutuksesta. Tulokset osoittivat, että aiheet, jotka ovat tabuja maailmanlaajuisissa englannin oppikirjoissa (esimerkiksi alkoholi, politiikka ja uskonto), eivät ole tabuja suomenkielisissä englannin oppikirjoissa. Löydettyjen tabujen lukumäärä oli yli 300. Tutkimus käsitti yhteensä 27 kirjaa, joten otos on kohtalaisen suuri. Tutkimus täten antaa melko luettavia viitteitä siitä, että paikalliset, ns. lokaalit tekstikirjat eivät noudata samoja ohjenuoria kuin maailmanlaajuiset vastineensa. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | taboo | |
dc.subject.other | taboo language | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | learning materials | |
dc.title | Taboo or not taboo: a study of taboo content in Finnish EFL learning materials | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011120911780 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2011-12-09T13:57:29Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |