University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

CLIL teachers as materials designers

Thumbnail
View/Open
476.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkiranta, Pia
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Vieraskielinen sisällönopetus (CLIL), jossa kouluaineita opetetaan vieraalla kielellä, on kasvattanut suosiotaan varsinkin Euroopassa. Sisällön ja kielen oppimisen tulokset CLIL-opetuksessa ovat yleisesti hyviä, mutta menetelmä on opettajalle työläs pääasiassa siksi, että CLIL-materiaaleja on tuskin ollenkaan saatavilla. Sopivien materiaalien etsiminen, muokkaaminen ja valmistaminen on aikaa vievää ja voi vaatia erikoisosaamista. Materiaaleihin liittyvä tuki on onnistuneiden CLIL-ohjelmien edellytys. Tuki voi tarkoittaa materiaalien valmistamista, materiaalipankkien perustamista, materiaalien jakamisen tukemista tai opettajien kouluttamista materiaalien valmistuksessa. Tarvitaan tietoa prosesseista, joita opettajat käyttävät valmistaessaan CLIL-materiaaleja. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella materiaalien valmistusprosessia, kun CLIL-opettajat tuottavat materiaaleja omille oppilailleen. Kolmea CLIL-opettajaa pyydettiin ajattelemaan ääneen materiaaleja valmistaessaan. Ääneenajatteluprotokollat analysoitiin kahdella tasolla: laajempien vaiheiden ja yksittäisten toimien. Neljä yhteistä vaihetta löydettiin: 1) suunnitteluohjeen lukeminen, 2) aiheen suunnittelu, 3) materiaalien valmistus ja 4) tunnin valmistelu. Materiaalien valmistus -vaihe, sisältäen sekä suunnittelun että valmistuksen, vaihteli paljon opettajien välillä. Heidän lähestymistapaansa voi kuvata joko aktiviteetti- tai materiaalipainotteiseksi. Kolmenlaista materiaalien valmistustoimintaa esiintyi: suunnitteluun, informaatioon ja suunnitteluprosessiin liittyvää. CLIL-materiaalit on tärkeä aihe, joka ansaitsee jatkossa lisää tutkimusta. ...
 
Content and language integrated learning (CLIL), an approach in which school subjects are taught through a foreign language, has become popular especially in Europe. Its results in content and language learning are generally good but CLIL is laborious for the teacher mainly because almost no CLIL materials are available. Searching for, adapting and preparing suitable materials is time-consuming and may require special competencies. Materials-related support is a prerequisite of successful CLIL programs. This can take the form of producing materials, establishing materials banks, facilitating the sharing of materials or training teachers in materials development. Information is needed on the actual processes employed by teachers in CLIL materials development. The aim of this study was to examine the materials development process of CLIL teachers when preparing materials for their own pupils. Three CLIL teachers were asked to prepare materials while thinking aloud. The think-aloud protocols were analyzed on two levels: large-scale stages and individual actions. Four common stages were found: 1) reading design brief, 2) topic planning, 3) materials preparation and 4) lesson preparation. The materials preparation stage, which included both planning and preparation, varied considerably between teachers. Their approach could be described as either activity-oriented or materials-oriented. Three types of materials design behavior were found: design-related, information-related and design process -related. CLIL materials is an important topic that merits more research attention in the future. ...
 
Keywords
CLIL content and language integrated learning materials materials development concurrent verbalization vieraskielinen opetus opettajat oppimateriaali
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406122008

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL) 

    Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school 

    Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)
    Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ...
  • "Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students 

    Rossi, Juuli (2013)
    Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ...
  • The integration of content and language in students’ task answer production in the bilingual classroom 

    Jakonen, Teppo (Routledge, 2019)
    The notion of content and language integration has recently become a key topic of inquiry in research on content and language integrated learning and other kinds of bilingual educational programmes. Understanding what ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre