Teknologia ja sukupuolikehyksessä tarkasteltu teknologinen toimijuus lasten kuvakirjoissa
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin teknologian ja sukupuolikehyksessä tarkastellun
teknologisen toimijuuden ilmenemistä lasten kuvakirjoissa. Koska kuvakirjoja käytetään varhaiskasvatuksessa
usein pedagogisena työvälineenä, tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten
aineistoon kuuluvat kirjat soveltuisivat käytettäväksi varhaisvuosien teknologiakasvatuksessa,
erityisesti tyttöjen teknologisen toimijuuden tukemisen näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää,
millä kriteereillä kuvakirjoja tulisi arvioida teknologiakasvatukseen soveltumisen kannalta.
Tutkimuksen aineisto muodostui Jyväskylän kaupunginkirjaston vuoden 2007 sadasta lainatuimmasta
kuvakirjasta. Aineiston rajauksen yhteydessä analysoin kirjoja teknologian näkökulmasta
niin, että varsinaiseen tutkimusaineistoon päätyi lopulta 17 kuvakirjaa, joissa teknologia
oli vähintään keskinkertaisessa roolissa. Tutkimuksessani analysoin näissä kirjoissa esiintynyttä
teknologiaa ja tarkastelin teknologisen toimijuuden ilmenemisestä sukupuolen näkökulmasta.
Menetelmänä käytin sisällönanalyysiä, joka pohjautui abduktiiviseen päättelyyn.
Kuvakirjojen luonteesta johtuen kirjoissa esiintynyt teknologia voitiin jakaa realistiseen nykyajan
teknologiaan, realistiseen historialliseen teknologiaan sekä fiktiiviseen teknologiaan. Teknologia
ilmeni kirjoissa monipuolisesti teknologisena tietona, teknologisina innovaatio- ja toimintaprosesseina,
teknologisina järjestelminä ja laitteina sekä teknologian vaikutuksina. Teknologisten
toimijoiden tarkastelu sukupuolikehyksessä vahvisti aiemmissa tutkimuksissakin todettua
poikien ylivaltaa kuvakirjoissa. Tyttöjen teknologisen toimijuuden tukemisen näkökulmasta
tarkasteltuna tyttöjen kanssa samaa sukupuolta olevien samaistumiskohteiden määrä oli aineistossa
vähäinen, eivätkä ne myöskään edustaneet erityisen hyvin positiivisia, aktiivisia ja vahvoja
teknologisia toimijoita. Tutkimusaineisto tarjosi erilaisia varhaiskasvatukseen soveltuvia teknologisia
sisältöjä. Teoriataustan, aineiston analyysin ja esitettyjen tulosten perusteella loin kysymyslistan
kuvakirjojen arvioimiseen varhaisvuosien teknologiakasvatukseen soveltumisen näkökulmasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
Boman, Camilla; Lampela, Veera (2022)Kehotunnekasvatus eli pienten lasten seksuaalikasvatus tähtää lasten hyvinvointiin. Aihetta on kuitenkin tutkittu Suomessa melko vähän. Kehotunnekasvatus tarkoittaa kehosta ja sen rajoista sekä tunteista kertomista lapsen ... -
Muuttava pieni ihminen : lasten suhtautuminen muuttoon lasten kuvakirjoissa
Jääskeläinen, Elina (2019)Tämän työn tutkimustehtävänä on selvittää, kuinka lasten suhtautumista perheen muuttoon kuvataan aihetta käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Muuttaminen toiselle paikkakunnalle, esimerkiksi jommankumman ... -
Monikulttuurisuus lasten kuvakirjoissa
Kontio, Eveliina (2007) -
Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Seppänen, Maisa (2017)Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011, Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja ... -
Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
Tommola, Milja; Suutari, Iitu (2023)Lastenkirjallisuudessa käsitellään monenlaisia lasten elämän kannalta keskeisiä aiheita. Yksi tällainen aihe on varhaiskasvatuksen aloitus, johon tässä tutkielmassa syvennyimme. Tavoitteenamme oli tutkia sitä, minkälaista ...