Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPoikolainen, Heidi
dc.date.accessioned2011-11-16T09:35:56Z
dc.date.available2011-11-16T09:35:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1188860
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36956
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin teknologian ja sukupuolikehyksessä tarkastellun teknologisen toimijuuden ilmenemistä lasten kuvakirjoissa. Koska kuvakirjoja käytetään varhaiskasvatuksessa usein pedagogisena työvälineenä, tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten aineistoon kuuluvat kirjat soveltuisivat käytettäväksi varhaisvuosien teknologiakasvatuksessa, erityisesti tyttöjen teknologisen toimijuuden tukemisen näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää, millä kriteereillä kuvakirjoja tulisi arvioida teknologiakasvatukseen soveltumisen kannalta. Tutkimuksen aineisto muodostui Jyväskylän kaupunginkirjaston vuoden 2007 sadasta lainatuimmasta kuvakirjasta. Aineiston rajauksen yhteydessä analysoin kirjoja teknologian näkökulmasta niin, että varsinaiseen tutkimusaineistoon päätyi lopulta 17 kuvakirjaa, joissa teknologia oli vähintään keskinkertaisessa roolissa. Tutkimuksessani analysoin näissä kirjoissa esiintynyttä teknologiaa ja tarkastelin teknologisen toimijuuden ilmenemisestä sukupuolen näkökulmasta. Menetelmänä käytin sisällönanalyysiä, joka pohjautui abduktiiviseen päättelyyn. Kuvakirjojen luonteesta johtuen kirjoissa esiintynyt teknologia voitiin jakaa realistiseen nykyajan teknologiaan, realistiseen historialliseen teknologiaan sekä fiktiiviseen teknologiaan. Teknologia ilmeni kirjoissa monipuolisesti teknologisena tietona, teknologisina innovaatio- ja toimintaprosesseina, teknologisina järjestelminä ja laitteina sekä teknologian vaikutuksina. Teknologisten toimijoiden tarkastelu sukupuolikehyksessä vahvisti aiemmissa tutkimuksissakin todettua poikien ylivaltaa kuvakirjoissa. Tyttöjen teknologisen toimijuuden tukemisen näkökulmasta tarkasteltuna tyttöjen kanssa samaa sukupuolta olevien samaistumiskohteiden määrä oli aineistossa vähäinen, eivätkä ne myöskään edustaneet erityisen hyvin positiivisia, aktiivisia ja vahvoja teknologisia toimijoita. Tutkimusaineisto tarjosi erilaisia varhaiskasvatukseen soveltuvia teknologisia sisältöjä. Teoriataustan, aineiston analyysin ja esitettyjen tulosten perusteella loin kysymyslistan kuvakirjojen arvioimiseen varhaisvuosien teknologiakasvatukseen soveltumisen näkökulmasta.
dc.format.extent107 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherteknologia
dc.subject.otherteknologinen toimijuus
dc.subject.othersukupuoli
dc.subject.otherteknologiakasvatus
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.otherkuvakirja
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.titleTeknologia ja sukupuolikehyksessä tarkasteltu teknologinen toimijuus lasten kuvakirjoissa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011111611687
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2011-11-16T09:35:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysoteknologiakasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokuvakirjat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot