dc.contributor.author | Leikola, Kai | |
dc.date.accessioned | 2011-10-13T20:29:45Z | |
dc.date.available | 2011-10-13T20:29:45Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1185446 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36807 | |
dc.description.abstract | Toisen kielen kehityksen tasoja on tutkittu jo vuosikymmenien ajan ja kysymyslauseet ovat olleet yksi alan keskeisimpiä tutkimuskohteita. Pienemannin, Johnstonin ja Brindleyn vuonna 1988 esittelemä kysymyslauseiden kuusiportainen kategorisointi niiden kehitystason mukaisesti on vaikuttanut todella suuresti alalla tehtyyn tutkimukseen aina tähän päivään saakka. Myöhemmissä tutkimuksissa,
esimerkiksi Lightbown ja Spada (1993), on selvitetty että uusien tasojen oppiminen tapahtuu järjestelmällisesti ja että kielen oppija ei voi hypätä minkään kehitystason yli. Uusi kehitystaso ei myöskään korvaa aiempia tasoja vaan liittyy niiden jatkeeksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli jatkaa kysymyslauseiden kehitystasojen tutkimusperinnettä tutkimalla aikuisten englanninkielen oppijoiden muodostamia kysymyslauseita Yleiset Kielitutkinnot –materiaalista. Tutkimuksen aineisto koostui kolmen eri kirjoitustehtävän teksteistä kolmelta eri vaativuustasolta. Yleisten Kielitutkintojen materiaali on arvioitu kuusiportaisen järjestelmän avulla ja
tässä tutkimuksessa tutkittiin tasoja kaksi, kolme ja neljä (vastaa EVK tasoja A2-B2). Kehitystasojen lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin myös kysymyslauseiden rakenteita.
Tutkimuksessa vastattiin seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitkä ovat aikuisten A2-B2-tasoisten englanti toisena kielenä kielenkäyttäjien tyypillisimmät kehitystasot koskien kysymyslauseita kirjallisissa töissä? 2) Mitkä ovat näiden kysymyslauseiden rakenteet? Kysymyksiin vastattiin poimimalla valituista 105 tekstistä kaikki 261 kysymyslausetta ja jaottelemalla ne sekä niiden kehitystasojen mukaisesti hyödyntäen Pienemann et al (1988) luomaa kategorisointia että kieliopillisten rakenteiden mukaisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa kysymyksistä sijoittui kehitystasoille kolme ja neljä. Kehittyneemmillä kielenkäyttäjillä hajonta oli laajempaa. Verratessa tuloksia koululaisilla suoritettuun samankaltaiseen tutkimukseen (Roiha 2008) ne olivat todella samansuuntaiset. Rakenteista yleisimpiä olivat kyllä/ei-kysymykset ja wh-alkuiset kysymykset. Tutkimus antoi suuntaviivoja aikuisten kielenkäyttäjien tuottamista kysymyslauseista, mutta lisätutkimuksia kaivattaisiin laajemmalla aineistolla. | |
dc.format.extent | 63 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | CEFR | |
dc.subject.other | writing in a second language | |
dc.subject.other | developmental stages | |
dc.title | "We really had a great week together, didn't we?" : the development of questions in texts written by adult learners of English as a second language | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011101311543 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2011-10-13T20:29:45Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |