"Se oli lasten toiminnallista osallistumista" : erityislastentarhanopettajien ja lastentarhanopettajien näkemyksiä luki-valmiuksia tukevista menetelmistä ja oman asiantuntijuutensa kehittymisestä Tarinan kertojat - projektissa
Tutkimus tehtiin Jyväskylässä 2006–2009 toteutetusta Tarinan kertojat -projektista, joka toteutti 4–6-vuotiaden lasten päiväkotiryhmissä lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksia ennaltaehkäisevää, toiminnallista opetusta. Tutkimuksella selvitettiin ensin erityislastentarhanopettajien ja lastentarhanopettajien kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvalmiuksia tukevista menetelmistä ja sitten sitä, muuttuivatko ne projektin
myötä heidän toimintakäytänteissään. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmanneksi myös näiden opettajien asiantuntijuuden kehittymistä projektin aikana.
Tutkimukseen osallistui 2 lastentarhanopettajaa sekä 4 erityislastentarhan-
opettajaa, joilla esiintyi ryhmissään kielellisiä haasteita. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla aineistosta muodostettiin luokkia, joita yhdistämällä aineistoa jäsennettiin ja tutkimuskysymyksiin vastattiin. Lopuksi muodostettiin tutkimuksen kokoava käsite, jonka nimeksi annettiin Tarinan kertojat -projekti varhaiskasvatuksen opetuskulttuurin kehittämisen mallina. Tutkimus osoitti, että lukemis- ja kirjoittamisvalmiuksia tukevia menetelmiä olivat esimerkiksi lasten oppimistyylit huomioiva monikanavainen opetus, toiminnallisuus, opitun asian kertaaminen sekä lapsilähtöisesti kehitetyt helpot ja hauskat kielelliset tehtävät. Projektin toiminta edisti kaikkien lasten oppimista erilaisista tuen tarpeista huolimatta, koska toiminta eriytti itse itsessään. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Tarinan kertojat -projekti muutti päiväkotien lukemis- ja kirjoittamisvalmiuksia tukevia menetelmiä. Opettajien toimintakäytänteet muuttuivat toiminnallisimmiksi, yksilöntarpeita enemmän huomioiviksi sekä toimintaympäristöä muokkaaviksi. Opettajien ammatillinen kehittyminen projektin aikana oli päiväkotien opetuskulttuuria muuttava tekijä. Ammatilliseen kehittymiseen vaikuttivat muun muassa projektin aikana saatu koulutus, oma asenne sekä projektista saatu positiivinen kokemus. Tutkimus osoitti projektin kokonaisvaltaisen hyödyllisyyden päiväkotiryhmälle ja toi
esiin esimerkkejä hyvistä luki-valmiuksia tukevista menetelmistä.
...
Alternative title
Erityislastentarhanopettajien ja lastentarhanopettajien näkemyksiä luki-valmiuksia tukevista menetelmistä ja oman asiantuntijuutensa kehittymisestä Tarinan kertojat - projektissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nimeäminen ja lukemisvaikeus : kehityksen ja kuntoutuksen näkökulma
Salmi, Paula (Jyväskylän yliopisto, 2008)Paula Salmi selvitti väitöstutkimuksessaan, miten lasten nimeämistaidot kehittyvät 3,5 vuoden iästä toisen luokan loppuun asti. Hän arvioi nimeämistaitoa nopean sarjallisen nimeämisen testillä, jossa esitetään toistuvia ... -
Kielellistä kehitystä tukevan intervention yhteys lasten lukemisen valmiuksien kehittymiseen
Räty, Johanna (2014) -
Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen
Joronen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on ... -
Kaksivuotiaiden lasten fonologisen kehityksen variaatio : puheen ymmärrettävyyden sekä sananmuotojen tavoittelun ja tuottamisen tarkastelu
Torvelainen, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Torvelainen selvitti kaksivuotiaiden lasten fonologisen eli äänteellisen kehityksen variaatiota. Edistyneimmät kaksivuotiaat puhuivat lähes aikuismallisesti, kun taas heikoimpien lasten puhe poikkesi vielä suuresti ... -
Play assessment for group settings : validating a measurement tool for assessment of children's play performance in the day-care context
Lautamo, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2012)