Show simple item record

dc.contributor.authorTorvikoski, Tiina
dc.date.accessioned2011-09-28T16:50:11Z
dc.date.available2011-09-28T16:50:11Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1184315
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36729
dc.description.abstractTutkimus tehtiin Jyväskylässä 2006–2009 toteutetusta Tarinan kertojat -projektista, joka toteutti 4–6-vuotiaden lasten päiväkotiryhmissä lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksia ennaltaehkäisevää, toiminnallista opetusta. Tutkimuksella selvitettiin ensin erityislastentarhanopettajien ja lastentarhanopettajien kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvalmiuksia tukevista menetelmistä ja sitten sitä, muuttuivatko ne projektin myötä heidän toimintakäytänteissään. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmanneksi myös näiden opettajien asiantuntijuuden kehittymistä projektin aikana. Tutkimukseen osallistui 2 lastentarhanopettajaa sekä 4 erityislastentarhan- opettajaa, joilla esiintyi ryhmissään kielellisiä haasteita. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla aineistosta muodostettiin luokkia, joita yhdistämällä aineistoa jäsennettiin ja tutkimuskysymyksiin vastattiin. Lopuksi muodostettiin tutkimuksen kokoava käsite, jonka nimeksi annettiin Tarinan kertojat -projekti varhaiskasvatuksen opetuskulttuurin kehittämisen mallina. Tutkimus osoitti, että lukemis- ja kirjoittamisvalmiuksia tukevia menetelmiä olivat esimerkiksi lasten oppimistyylit huomioiva monikanavainen opetus, toiminnallisuus, opitun asian kertaaminen sekä lapsilähtöisesti kehitetyt helpot ja hauskat kielelliset tehtävät. Projektin toiminta edisti kaikkien lasten oppimista erilaisista tuen tarpeista huolimatta, koska toiminta eriytti itse itsessään. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Tarinan kertojat -projekti muutti päiväkotien lukemis- ja kirjoittamisvalmiuksia tukevia menetelmiä. Opettajien toimintakäytänteet muuttuivat toiminnallisimmiksi, yksilöntarpeita enemmän huomioiviksi sekä toimintaympäristöä muokkaaviksi. Opettajien ammatillinen kehittyminen projektin aikana oli päiväkotien opetuskulttuuria muuttava tekijä. Ammatilliseen kehittymiseen vaikuttivat muun muassa projektin aikana saatu koulutus, oma asenne sekä projektista saatu positiivinen kokemus. Tutkimus osoitti projektin kokonaisvaltaisen hyödyllisyyden päiväkotiryhmälle ja toi esiin esimerkkejä hyvistä luki-valmiuksia tukevista menetelmistä.
dc.format.extent104 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherasiantuntijuus
dc.subject.otherkielen kehityksen kirjoittamisvalmiudet
dc.subject.otherTarinan kertojat -projekti
dc.title"Se oli lasten toiminnallista osallistumista" : erityislastentarhanopettajien ja lastentarhanopettajien näkemyksiä luki-valmiuksia tukevista menetelmistä ja oman asiantuntijuutensa kehittymisestä Tarinan kertojat - projektissa
dc.title.alternativeErityislastentarhanopettajien ja lastentarhanopettajien näkemyksiä luki-valmiuksia tukevista menetelmistä ja oman asiantuntijuutensa kehittymisestä Tarinan kertojat - projektissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011092811468
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2011-09-28T16:50:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysopäivähoito


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record