Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Hennariikka
dc.date.accessioned2011-08-16T15:59:18Z
dc.date.available2011-08-16T15:59:18Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1181666
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36553
dc.description.abstractTämä yhteisöviestinnän pro gradu -tutkielma käsittelee viestinnän digitalisoitumista ja sen seurauksia sekä poliittisten puolueiden viestintää. Aihetta lähestytään perehtymällä viiteen vaikuttamisviestinnän teoriaan: lobbaukseen, teemojen hallintaan, teema-areenoihin sekä agenda- ja portinvartijateorioihin. Tutkimusongelmana on, millainen merkitys viestinnän digitalisoitumisella on poliittisten puolueiden viestinnälle ja vaikuttamiselle. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena, ja aineisto koostuu eduskuntapuolueiden puoluetoimistojen edustajille tehdyistä teemahaastatteluista. Tutkimustulosten mukaan Suomen poliittiset puolueet ovat kohdanneet viestinnän digitalisoitumisen myötä suuria viestinnällisiä haasteita. Uusien viestintäkanavien ja tiedon lisääntynyt määrä, tiedonkulun valtava nopeutuminen sekä tarve vuorovaikutuksellisuuteen ovat aiheuttaneet resurssipulasta kärsiville puolueille ongelmia vastata kehityksen kulkuun. Puolueet ovat kiinnostuneita siitä, mitä niistä puhutaan ja etsivätkin aktiivisesti niitä koskevia teema-areenoita. Paine vuorovaikutuksen lisäämiselle tuntuu myös puolueiden viestinnässä, mikä on haastanut puolueet pohtimaan luontevaa tapaa osallistua teema-areenoilla käytävään keskusteluun. Digitalisoitumisen ja nopean journalismin myötä myös teemojen hallinta korostuu, sillä yhdenkin väärän tiedon pääsy median agendalle voi aiheuttaa hetkessä mittavia seurauksia. Tutkimuksen teorian ja empirian perusteella näyttää siltä, että joukkoviestintä ja sosiaalinen media eivät niinkään kilpaile keskenään, vaan pikemmin täydentävät toisiaan. On kuitenkin oletettavaa, että tulevaisuudessa siirrytään yhä enemmän kohti vuorovaikutteista viestintää.
dc.format.extent108 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherVaikuttamisviestintä
dc.subject.otherpuolue
dc.subject.otherteema-areena
dc.subject.otherteemojen hallinta
dc.subject.otherlobbaus
dc.subject.otheragendateoria
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.titleVaikuttamisen uudet areenat : viestinnän digitalisoitumisen merkitys poliittisten puolueiden viestinnälle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011081611238
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2011-08-16T15:59:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysopuolueet
dc.subject.ysoteemat
dc.subject.ysolobbaus
dc.subject.ysoagendateoria
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysopolitiikka


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record