University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vaikuttamisen uudet areenat : viestinnän digitalisoitumisen merkitys poliittisten puolueiden viestinnälle

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Andersson, Hennariikka
Date
2011
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Tämä yhteisöviestinnän pro gradu -tutkielma käsittelee viestinnän digitalisoitumista ja sen seurauksia sekä poliittisten puolueiden viestintää. Aihetta lähestytään perehtymällä viiteen vaikuttamisviestinnän teoriaan: lobbaukseen, teemojen hallintaan, teema-areenoihin sekä agenda- ja portinvartijateorioihin. Tutkimusongelmana on, millainen merkitys viestinnän digitalisoitumisella on poliittisten puolueiden viestinnälle ja vaikuttamiselle. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena, ja aineisto koostuu eduskuntapuolueiden puoluetoimistojen edustajille tehdyistä teemahaastatteluista. Tutkimustulosten mukaan Suomen poliittiset puolueet ovat kohdanneet viestinnän digitalisoitumisen myötä suuria viestinnällisiä haasteita. Uusien viestintäkanavien ja tiedon lisääntynyt määrä, tiedonkulun valtava nopeutuminen sekä tarve vuorovaikutuksellisuuteen ovat aiheuttaneet resurssipulasta kärsiville puolueille ongelmia vastata kehityksen kulkuun. Puolueet ovat kiinnostuneita siitä, mitä niistä puhutaan ja etsivätkin aktiivisesti niitä koskevia teema-areenoita. Paine vuorovaikutuksen lisäämiselle tuntuu myös puolueiden viestinnässä, mikä on haastanut puolueet pohtimaan luontevaa tapaa osallistua teema-areenoilla käytävään keskusteluun. Digitalisoitumisen ja nopean journalismin myötä myös teemojen hallinta korostuu, sillä yhdenkin väärän tiedon pääsy median agendalle voi aiheuttaa hetkessä mittavia seurauksia. Tutkimuksen teorian ja empirian perusteella näyttää siltä, että joukkoviestintä ja sosiaalinen media eivät niinkään kilpaile keskenään, vaan pikemmin täydentävät toisiaan. On kuitenkin oletettavaa, että tulevaisuudessa siirrytään yhä enemmän kohti vuorovaikutteista viestintää. ...
Keywords
Vaikuttamisviestintä puolue teema-areena teemojen hallinta lobbaus agendateoria sosiaalinen media viestintä vaikuttaminen puolueet teemat politiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011081611238

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25002]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikki vaikuttamisen keinona eduskuntavaaleissa 2019 

    Hautakangas, Hilda-Maria (2023)
    Vaikuttamisen keinoista on hyvä olla tietoinen, sillä lähes joka päivä kohtaamme tilanteita, joissa päätöksiimme, mielipiteisiimme, arvomaailmaamme tai mielikuviimme pyritään vaikuttamaan keinolla jos toisella. Etenkin ...
  • Vaikuttaminen kansainvälisessä etujärjestössä 

    Huhtaniska, Maiju (2016)
    Tämän maisterin tutkielman tutkimustehtävänä oli kuvata, millaista etujärjestön vaikuttamaan pyrkivä viestintä on kansainvälisessä kontekstissa. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella vaikuttamisen prosesseja ja muotoja ...
  • Poliittinen vaikuttaminen murroksessa? : näkemyksiä kansalaisaloitteen ja sosiaalisen median roolista vaikuttamiskanavina 

    Rinkinen, Joonas (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille kansanedustajien ja kansalaisaloitekampanjan työryhmän jäsenten näkemyksiä kansalaisaloitteen ja sosiaalisen median roolista vaikuttamiskanavana poliittiseen päätöksentekoon sekä ...
  • Brexit : Public Relations Campaign with Integrated Social Media Changed Political World 

    Spickett-Jones, J. Graham; Niininen, Outi (Routledge, 2023)
    Both the 2016 US election of President Trump and the outcome of the 2016 United Kingdom European Union Membership Referendum, in favour of the Vote Leave campaign, are frequently given as examples to illustrate the power ...
  • When Social Media Influencers go Political : An Exploratory Analysis on the Emergence of Political Topics Among Finnish Influencers 

    Suuronen, Aleksi; Reinikainen, Hanna; Borchers, Nils S.; Strandberg, Kim (Routledge, 2022)
    Social media influencers are often understood as non-political actors who, due to the impact they exert on their followers’ purchase decisions and brand attitudes, play an important role in marketing and branding. In recent ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre