Sinfoniaorkestereiden perinteisten toimintamallien uudistaminen yleisötyön keinoin
Tutkimus käsittelee suomalaisten ja ulkomaalaisten sinfoniaorkestereiden tekemää yleisötyötä. Tutkimuskysymyksenä on, kuinka sinfoniaorkesterit ovat kehittäneet perinteistä esitystraditiotaan ja toimintamallejaan yleisötyön keinoin. Tutkimusmenetelmänä käytin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä ja aineistona toimivat suomalaisten ja ulkomaalaisten orkestereiden internetsivut, joiden kautta pyrin kartoittamaan sinfoniaorkestereiden yleisötyökeinoja ja vertaamaan niitä aiheeseen liittyvään aikaisempaan tutkimukseen.
Aineistosta nousi esiin kaksi teemaa: kasvatustyö ja konserttitradition uudistaminen. Kumpikaan näistä teemoista ei tuonut mitään uutta tietoa yleisötyöstä, mutta sekä oma tutkimustulokseni että aiemmat aiheeseen liittyvät teoriat ja tutkimukset näyttäisivät tukevan toisiaan.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yleisötyö suomalaisten sinfoniaorkestereiden toiminnan muotona
Hakala, Miika (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yleisötyötä suomalaisten sinfoniaorkestereiden näkökulmasta. Ylipäätään taide- ja kulttuurilaitosten yleisötyöstä on aiemmin rakennettu laaja-alaista tieteellistä ymmärrystä eri ... -
Vuosina 1910-2009 sävelletyn taidemusiikin osuus musiikkiopistoissa
Kaipiainen, Santeri (2010)Tutkielma lähtee liikkeelle kysymyksestä, miksi uutta taidemusiikkia (ekspressionistista, uusklassista, modernia, postmodernia ym. länsimaisen taidemusiikkiperinteen jatkumoa) soitetaan ja kuunnellaan taidemusiikkikulttuurin ... -
Asiantuntijat uusien toimintamallien oppijoina
Moilanen, Raili (Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura ry., 2003)Työ muuttuu ja sitä kautta myös työssä tarvittavien toimintatapojen pitäisi muuttua. Ajattelumallien tai toimintatapojen muuttaminen ei ole aina helppoa, sillä käytössä olevat mallit rutinoituvat nopeasti. Ihmisillä ei ole ... -
Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
Rönkä, Petra (2015)Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ... -
Mitä orkesteri soittaa? : sinfoniaorkesterin ohjelmiston suunnittelu ja soitettu ohjelmisto
Kauhanen, Pirjo; Vornanen, Marke (1997)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.