Vuosina 1910-2009 sävelletyn taidemusiikin osuus musiikkiopistoissa
Tutkielma lähtee liikkeelle kysymyksestä, miksi uutta taidemusiikkia (ekspressionistista, uusklassista, modernia, postmodernia ym. länsimaisen taidemusiikkiperinteen jatkumoa) soitetaan ja kuunnellaan taidemusiikkikulttuurin piirissä niin vähän vanhempiin tyylikausiin verrattuna. Spesifiksi tutkimuskysymykseksi muotoutui sadan viime vuoden sisään sävelletyn taidemusiikin osuus musiikkioppilaitoksissa soittavien lasten ja nuorten ohjelmistosta. Musiikkiopistot ovat vuosikymmeniä toimineet tärkeimpänä musiikinharrastuksen instituutiona Suomessa, ja niissä toteutettavat käytännöt ovat olleet keskustelun alla. Tutkimukset musiikin hahmottamisesta ja modernin musiikin opetuksesta puoltavat nykymusiikin läsnäoloa opetuksessa.
Tutkimus käsittää määrällisen ohjelmistokartoituksen kahdessa eri musiikkiopistossa, kymmenellä eri opettajalla soittavan 135 oppilaan ohjelmiston ajallisesta jakautumisesta ennen vuotta 1910 ja sen jälkeen. Tutkimus on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja toteutettiin kyselylomakkeilla, joihin opettajat kirjoittivat jokaisen oppilaan syyslukukautena 2009 soittaman ohjelmiston. Tutkin sadan viimen vuoden sisään sävellettyjen kappaleiden absoluuttisia ja suhteellisia osuuksia oppilaiden ohjelmistoissa ja vertailin niitä oppilaan iän, sukupuolen ja instrumentin sekä opettajan taustatietojen kanssa.
Keskeisimmät löydöt olivat uudemman musiikin noin 50 prosentin keskimääräinen osuus, suuret osuuksien vaihtelut opettajien välillä, suuret keskihajonnat sekä oppilaan iän huomattava merkitys. Tutkimuksen epätasaisen otannan vuoksi suoria korrelaatiojohtopäätöksiä ei voi vetää, mutta se antaa pohjaa jatkotutkimukselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A bécsi klasszikus dalirodalom a zeneiskolai szolfézsoktatásban = The role of Viennese classical songs in teaching solfeggio at music schools
Kedves-Herczegh, Mária (University of Jyväskylä, 2011) -
Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
Rönkä, Petra (2015)Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ... -
Länsimaisen taidemusiikin historian aikaisten moodien ja sävellajien tunnevaikutukset ja niiden näkyminen musiikkiterapian reseptiivisissä menetelmissä
Nevavuori, Taru (2023)Tämän laadullisen, kuvailevan ja aineistolähtöisen tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten antiikin ajalta ja länsimaisen taidemusiikin historian aikakausilta peräisin olevat käsitykset musiikista, sävellajien ja ... -
Mikä Jyväskylä Sinfonian konserteissa kiinnostaa? : sosiologinen ja esteettinen näkökulma yleisön konserttikokemuksen rakentumiseen
Siltainsuu, Heini (2011)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylä Sinfonian kevään 2009 neljän konsertin yleisöjä. Perusteellisen yleisöprofiilin lisäksi tarkoituksena oli kartoitettaa, mitä konsertit kuulijoilleen merkitsevät. Osana tätä kysyttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.