dc.contributor.author | Kärävä, Matti | |
dc.contributor.author | Minkkinen, Jaakko | |
dc.date.accessioned | 2011-04-04T08:24:53Z | |
dc.date.available | 2011-04-04T08:24:53Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1155634 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26727 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s.
Tässä tutkimuksessa eritellään teknisen työn oppisisältöä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä peilataan sitä käytännön työtä tekevien opettajien ajatuksiin kyseisen oppisisällön osalta. Kysyimme peruskoulussa teknistä työtä opettavilta opettajilta heidän näkemyksiään teknisen työn oppisisällöistä ja opetuskäytänteistä suhteessa opetussuunnitelmaan.
Halusimme saada selville, mitä oppisisältöjä ja toimintatapoja opettajat painottavat. Aineiston avulla tarkastelimme, kuinka vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden esittämät asiat ovat painottuneet käytännön työssä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppiaineen kehitystä peruskoulun syntyajalta 2000-luvulle opetussuunnitelmien valossa. Käsityö -oppiaine teknisen työn oppisisältöineen on muuttunut opetussuunnitelmateksteissä. Tutkimuksessa selvitetään ovatko käytänteet ja opettajien ajattelu muuttuneet vastaavasti.
Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui sähköpostin yhteydessä lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat peruskoulussa teknistä työtä opettavat opettajat. Kysely lähetettiin kaikille Jyväskylän, Muuramen ja Laukaan koulujen rehtoreille. Heitä pyydettiin välittämään kysely opettajille, jotka opettavat teknistä työtä. Lisäksi kysely lähetettiin suoraan tutuille opettajille, joiden tiesimme opettavan teknistä työtä. Kyselyyn vastasi 37 henkilöä. Aineistoa tulkitsimme määrällisen tutkimuksen metodeja käyttäen. Tutkimuksestamme selvisi, että opettajien käytännön työssä näkyy edelleen vanhoja käsityöopetuksen
käytänteitä, kuten perinteistä mallista tekemistä. Opettajien mielipiteet ovat
kuitenkin pitkälti vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia ns. uuden aallon virtauksia. Tulosten mukaan ajatusten ja käytännön välillä näyttäisi siis olevan ristiriitaa. | |
dc.format.extent | 79 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Avainsanat: tekninen työ | |
dc.subject.other | käsityö | |
dc.subject.other | teknologiakasvatus | |
dc.subject.other | perusopetus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.title | Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011040410585 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tekninen työ | |
dc.subject.yso | käsityö | |
dc.subject.yso | teknologiakasvatus | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |