Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorManninen, Piia
dc.date.accessioned2011-03-14T13:39:44Z
dc.date.available2011-03-14T13:39:44Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1153733
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26665
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Piia Manninen. ”SOSIAALINEN TAITAVUUS JA VERTAISSUHTEET LASTEN KUVAILEMINA” Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Varhaiskasvatuksen yksikkö, 2011. 92 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapset kuvailevat koulussa tarvitsemaansa sosiaalista taitavuutta ja vertaissuhteitaan. Tutkimus oli laadullinen ja sen aineisto koostui yhdeksästä ryhmähaastattelusta, joissa kussakin oli 3–4 lasta. Haastateltavat lapset opiskelivat perusopetuksen toisella vuosiluokalla. Haastattelun tukena käytettiin lapsen piirtämiä kuvia, jotka liittyivät vertaisvuorovaikutustilanteisiin koulussa. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2010. Tutkimus osoitti, että lasten kuvauksissa sekä sosiaalinen taitavuus että vertaisvuorovaikutus heijastivat lasten tilannetietoisuutta eli kykyä mukauttaa ja tiedostaa tilanteiden vaatimuksia. Tilannetietoisuus näkyi erityisesti erilaisten sääntöjen tiedostamisena. Säännöt, joista lapset puhuivat, oli jaettavissa aikuisjohtoisiin sääntöihin ja lapsilähtöisiin sääntöihin. Aikuisjohtoisissa säännöissä oli enemmän pelivaraa ja niistä saatettiin luistaa, kun taas lapsilähtöiset säännöt kuvattiin enemmän ehdottomina. Tutkimuksen perusteella voidaan esittää, että lapsen sosiaalista taitavuutta ja vertaisvuorovaikutusta voidaan tukea vuorovaikutustaitojen opettamisella ja oppimisella. Tilannetietoisuuden kehittyminen vaatii myös sosiokognitiivisia taitoja. Lapsen sosiaalisen taitavuuden ja vertaisvuorovaikutuksen moninaisuuden huomioiminen vaatii myös kasvattajalta ja opettajalta tilannetietoisuutta, jotta lapsi tulee kuulluksi. Avainsanat: sosiaalinen taitavuus, vertaisvuorovaikutus, lapsi, lapsen kuuleminen Keywords: social competence, peer-relations, children, listening to children
dc.format.extent92 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervertaissuhteet
dc.titleSosiaalinen taitavuus ja vertaissuhteet lasten kuvailemina
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201103141889
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysolapset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright