dc.contributor.author | Manninen, Piia | |
dc.date.accessioned | 2011-03-14T13:39:44Z | |
dc.date.available | 2011-03-14T13:39:44Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1153733 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26665 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Piia Manninen. ”SOSIAALINEN TAITAVUUS JA VERTAISSUHTEET LASTEN KUVAILEMINA” Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Varhaiskasvatuksen yksikkö, 2011. 92 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapset kuvailevat koulussa tarvitsemaansa sosiaalista taitavuutta ja vertaissuhteitaan. Tutkimus oli laadullinen ja sen aineisto koostui yhdeksästä ryhmähaastattelusta, joissa kussakin oli 3–4 lasta. Haastateltavat lapset opiskelivat perusopetuksen toisella vuosiluokalla. Haastattelun tukena käytettiin lapsen piirtämiä kuvia, jotka liittyivät vertaisvuorovaikutustilanteisiin koulussa. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2010.
Tutkimus osoitti, että lasten kuvauksissa sekä sosiaalinen taitavuus että vertaisvuorovaikutus heijastivat lasten tilannetietoisuutta eli kykyä mukauttaa ja tiedostaa tilanteiden vaatimuksia. Tilannetietoisuus näkyi erityisesti erilaisten sääntöjen tiedostamisena. Säännöt, joista lapset puhuivat, oli jaettavissa aikuisjohtoisiin sääntöihin ja lapsilähtöisiin sääntöihin. Aikuisjohtoisissa säännöissä oli enemmän pelivaraa ja niistä saatettiin luistaa, kun taas lapsilähtöiset säännöt kuvattiin enemmän ehdottomina.
Tutkimuksen perusteella voidaan esittää, että lapsen sosiaalista taitavuutta ja vertaisvuorovaikutusta voidaan tukea vuorovaikutustaitojen opettamisella ja oppimisella. Tilannetietoisuuden kehittyminen vaatii myös sosiokognitiivisia taitoja. Lapsen sosiaalisen taitavuuden ja vertaisvuorovaikutuksen moninaisuuden huomioiminen vaatii myös kasvattajalta ja opettajalta tilannetietoisuutta, jotta lapsi tulee kuulluksi.
Avainsanat: sosiaalinen taitavuus, vertaisvuorovaikutus, lapsi, lapsen kuuleminen
Keywords: social competence, peer-relations, children, listening to children | |
dc.format.extent | 92 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | vertaissuhteet | |
dc.title | Sosiaalinen taitavuus ja vertaissuhteet lasten kuvailemina | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201103141889 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |