dc.contributor.author | Liefveld, Laura | |
dc.date.accessioned | 2011-03-07T12:01:16Z | |
dc.date.available | 2011-03-07T12:01:16Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26641 | |
dc.description.abstract | Liefveld, Laura
Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 39 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä impulssiostamisella tarkoitetaan,
mitkä tekijät erottavat verkkokaupan ja Internetin ostoympäristönä perinteisestä
kauppapaikasta sekä mitkä eri ostoympäristön ulkoiset tekijät vaikuttavat
kuluttajien impulssiostamiseen Internet-ostoympäristössä.
Impulssiostamista perinteisessä ostoympäristössä on tutkittu jo useiden vuosikymmenien
ajan, jonka aikana näkökulmat ilmiön tutkimiseen ovat vaihdelleet
sen ymmärtämisestä ja tarkemmasta määrittelystä siihen vaikuttavien tekijöiden
tunnistamiseen. Impulssiostamisen käsitteellinen määrittely on eri tutkijoiden
kesken vieläkin hieman epäselvä, mutta tiivistettynä sen voidaan sanoa
tarkoittavan hetken mielijohteesta tapahtuvaa ostamista.
Internet-ostoympäristössä ilmenevää impulssiostamista on tutkittu verrattain
vähän, vaikka sillä on tänä päivänä iso ja alati kasvava osuus kuluttajien ostokäyttäytymisessä.
Perinteiseen ostoympäristöön suunnattua tutkimusta ei voi
kokonaisuudessaan soveltaa verkkoympäristöön, sillä mm. informaatioteknologian
toimiminen jälleenmyyjän ja kuluttajan välikätenä sekä teknologian
mahdollistama aika- ja paikkarajoitteiden poistuminen luovat huomattavan
eron perinteiseen ostoympäristöön verrattuna. Monet tutkijat ovatkin osoittaneet
tarpeen verkkoimpulssiostamisen perustavanlaatuiselle tutkimiselle.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena erilaista tieteellistä aineistoa
tutkien, hyödyntäen ja yhdistellen. Näiden eri lähteiden perusteella sähköisessä
ostoympäristössä impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät on jaettu Internetostoympäristön
yleisluontoisiin ominaisuuksiin sekä yksittäisen verkkokaupan
sisältämiin vihjeisiin. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että sekä Internet-
ostoympäristön yleisluontoisista ominaisuuksista johtuvia että yksittäisen
verkkokaupan sisältämiä impulssiostamiseen vaikuttavia ulkoisia tekijöitä on
lukuisia. Monet niistä myös puoltavat selvästi Internetiä perinteistä kauppapaikkaa
enemmän impulssiostamiseen kannustavana ympäristönä, mikä myös
jälleenmyyjien on syytä ottaa huomioon. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Internet-ostoympäristö | en |
dc.subject.other | verkkoliiketoiminta | en |
dc.subject.other | verkkokauppa | en |
dc.subject.other | impulssiostaminen | en |
dc.subject.other | jälleenmyyjä | en |
dc.subject.other | kuluttaja | en |
dc.title | Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201103071863 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |