Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
Liefveld, Laura
Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 39 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä impulssiostamisella tarkoitetaan,
mitkä tekijät erottavat verkkokaupan ja Internetin ostoympäristönä perinteisestä
kauppapaikasta sekä mitkä eri ostoympäristön ulkoiset tekijät vaikuttavat
kuluttajien impulssiostamiseen Internet-ostoympäristössä.
Impulssiostamista perinteisessä ostoympäristössä on tutkittu jo useiden vuosikymmenien
ajan, jonka aikana näkökulmat ilmiön tutkimiseen ovat vaihdelleet
sen ymmärtämisestä ja tarkemmasta määrittelystä siihen vaikuttavien tekijöiden
tunnistamiseen. Impulssiostamisen käsitteellinen määrittely on eri tutkijoiden
kesken vieläkin hieman epäselvä, mutta tiivistettynä sen voidaan sanoa
tarkoittavan hetken mielijohteesta tapahtuvaa ostamista.
Internet-ostoympäristössä ilmenevää impulssiostamista on tutkittu verrattain
vähän, vaikka sillä on tänä päivänä iso ja alati kasvava osuus kuluttajien ostokäyttäytymisessä.
Perinteiseen ostoympäristöön suunnattua tutkimusta ei voi
kokonaisuudessaan soveltaa verkkoympäristöön, sillä mm. informaatioteknologian
toimiminen jälleenmyyjän ja kuluttajan välikätenä sekä teknologian
mahdollistama aika- ja paikkarajoitteiden poistuminen luovat huomattavan
eron perinteiseen ostoympäristöön verrattuna. Monet tutkijat ovatkin osoittaneet
tarpeen verkkoimpulssiostamisen perustavanlaatuiselle tutkimiselle.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena erilaista tieteellistä aineistoa
tutkien, hyödyntäen ja yhdistellen. Näiden eri lähteiden perusteella sähköisessä
ostoympäristössä impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät on jaettu Internetostoympäristön
yleisluontoisiin ominaisuuksiin sekä yksittäisen verkkokaupan
sisältämiin vihjeisiin. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että sekä Internet-
ostoympäristön yleisluontoisista ominaisuuksista johtuvia että yksittäisen
verkkokaupan sisältämiä impulssiostamiseen vaikuttavia ulkoisia tekijöitä on
lukuisia. Monet niistä myös puoltavat selvästi Internetiä perinteistä kauppapaikkaa
enemmän impulssiostamiseen kannustavana ympäristönä, mikä myös
jälleenmyyjien on syytä ottaa huomioon.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
Hannuksela, Emma-Stiina (2019)Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ... -
Verkkoliiketoiminnan menestymiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Yli-Jaskari, Tuomas (2017)Tässä Pro Gradu työssä tutkitaan verkkoliiketoiminnan menestymiseen vaikuttavia tekijöitä Suomessa. Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen ja työn aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella. Vastauspyyntöjä kyselyyn ... -
Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
Tähtinen, Jenny (2017)Impulssiostamisen ilmiötä on tutkittu kivijalkamyymälöiden kontekstissa jo 1950-luvulta lähtien. Teknologian kehitys on tuonut kuluttajien impulssiostokäyttäymiselle kokonaan uuden ulottuvuuden. Mobiililaitteiden ja etenkin ... -
Digitalisoitumisen vaikutus ostokäyttäytymiseen kauneus- ja terveystuotteiden toimialalla
Liefveld, Laura (2013)Internetin merkitys kuluttajien jokapäiväisessä toiminnassa kasvaa jatkuvasti ja tämä vaikuttaa väistämättä myös siihen, kuinka kuluttajat toimivat etsiessään ja ostaessaan tuotteita tai palveluita. Markkinoijien ja ... -
Taiteen nettishoppailua : dokumentaatio taiteen verkkokaupan toiminnasta digitalisoituvilla taidemarkkinoilla
Viirret, Katariina (2020)Tutkielma käsittelee taiteen verkkokauppaa uutena taiteen välityskanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia dokumentoimalla Suomessa toimivan taiteen verkkokauppa Taikon toimintaa.