Mikromaksujen soveltuminen digitaalisten tuotteiden markkinoille
Authors
Date
2011Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Sassali, Pertti Joonas
Mikromaksujen soveltuminen digitaalisten tuotteiden markkinoille
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 33 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Digitaalisten tuotteiden markkinat kasvavat jatkuvasti, ja markkinoilla on tarve
uudenlaisille ansainta- ja hinnoittelumalleille. Näistä yksi perustuu mikromaksuille,
jotka tarkoittavat elektronisesti suoritettavia maksuja, joiden arvo on vähäinen
vaihdellen senttien murto-osista muutamiin euroihin. Mikromaksujärjestelmien
suurin haaste on suuret transaktiokustannukset, jotka ilmenevät korkeina
muun muassa luottokorttipohjaisissa maksujärjestelmissä. Muita haasteita
ovat muun muassa järjestelmän verkostovaikutukset, käyttämisen yksinkertaisuus
ja käyttäjien yksityisyys.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella mikromaksamisen soveltuvuutta
digitaalisten tuotteiden markkinoille. Erityistarkastelussa ovat sisältöpohjaiset,
digitaaliset sanomalehdet, joiden liiketoiminta, ja koko sanomalehtitalous,
on ollut vaikeuksissa digitalisoitumisen ja online-mainostulojen laskemisen
myötä. Erityisesti pienten ja keskisuurten sanomalehtien on vaikea pitää
yllä riittävää tulovirtaa useimpien Internet-asiakkaiden lukiessa artikkeleita
ilmaiseksi. Digitaalisten tuotteiden markkinoilla kilpailu perustuu tuotteiden
hintojen sijaan asiakkaiden maksuhalukkuuteen, johon vaikuttamiseen sisällön
tuottajien ja myyjien on keskityttävä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jossa on tarkasteltu
ja vertailtu pääasiassa akateemista aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä
aihetta käsitteleviä Internet-lähteitä. Tutkielmassa todetaan keskeisimpänä tuloksena,
että transaktiokustannukset ovat ongelma erityisesti pienille digitaalisten
tuotteiden myyjille, mutta niitä on ainakin tulevaisuudessa mahdollista pienentää
keskittymällä mikromaksujärjestelmien infrastruktuurin hiomiseen ja
välittäjän tehtävien siirtämiseen myyjälle ja asiakkaalle. Mikromaksujärjestelmien
käytettävyyttä ja näkymättömyyttä voidaan kehittää esimerkiksi integroimalla
järjestelmät mobiililaitteisiin ja sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisten verkostojen
suosittelumekanismit ja mikroansaitseminen auttavat sanomalehtiä
muuttamaan liiketoimintaansa sisältöperusteisen maksamisen suuntaan yhdessä
paikallisen fokuksen ja toimivan mikromaksujärjestelmän avulla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kansallisarkisto kohti vuotta 2025
Ojala, Jari (Kansallisarkisto, 2020) -
UML Artefacts for a Blockchain-enabled Platform for Fairtrade
Sharma, Ravishankar; Kshetri, Nir; Wingreen, Steve; Shaikh, Aijaz A. (International Consortium for Electronic Business, 2021)Fairtrade-certified products have successfully entered the mainstream distribution channels mostly in developed countries, and these products are now sold in famous supermarket chains. Nonetheless, the packaging and labeling ... -
Online reading as an individual and social practice
Kiili, Carita (University of Jyväskylä, 2012) -
CD-romista digikulttuuriin : elektroninen lastenkirjallisuus Suomessa
Koskimaa, Raine; Halkola, Paula (Lastenkirjainstituutti, 2016)