Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSassali, Pertti
dc.date.accessioned2011-03-04T07:30:46Z
dc.date.available2011-03-04T07:30:46Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26632
dc.description.abstractSassali, Pertti Joonas Mikromaksujen soveltuminen digitaalisten tuotteiden markkinoille Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 33 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Digitaalisten tuotteiden markkinat kasvavat jatkuvasti, ja markkinoilla on tarve uudenlaisille ansainta- ja hinnoittelumalleille. Näistä yksi perustuu mikromaksuille, jotka tarkoittavat elektronisesti suoritettavia maksuja, joiden arvo on vähäinen vaihdellen senttien murto-osista muutamiin euroihin. Mikromaksujärjestelmien suurin haaste on suuret transaktiokustannukset, jotka ilmenevät korkeina muun muassa luottokorttipohjaisissa maksujärjestelmissä. Muita haasteita ovat muun muassa järjestelmän verkostovaikutukset, käyttämisen yksinkertaisuus ja käyttäjien yksityisyys. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella mikromaksamisen soveltuvuutta digitaalisten tuotteiden markkinoille. Erityistarkastelussa ovat sisältöpohjaiset, digitaaliset sanomalehdet, joiden liiketoiminta, ja koko sanomalehtitalous, on ollut vaikeuksissa digitalisoitumisen ja online-mainostulojen laskemisen myötä. Erityisesti pienten ja keskisuurten sanomalehtien on vaikea pitää yllä riittävää tulovirtaa useimpien Internet-asiakkaiden lukiessa artikkeleita ilmaiseksi. Digitaalisten tuotteiden markkinoilla kilpailu perustuu tuotteiden hintojen sijaan asiakkaiden maksuhalukkuuteen, johon vaikuttamiseen sisällön tuottajien ja myyjien on keskityttävä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jossa on tarkasteltu ja vertailtu pääasiassa akateemista aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä aihetta käsitteleviä Internet-lähteitä. Tutkielmassa todetaan keskeisimpänä tuloksena, että transaktiokustannukset ovat ongelma erityisesti pienille digitaalisten tuotteiden myyjille, mutta niitä on ainakin tulevaisuudessa mahdollista pienentää keskittymällä mikromaksujärjestelmien infrastruktuurin hiomiseen ja välittäjän tehtävien siirtämiseen myyjälle ja asiakkaalle. Mikromaksujärjestelmien käytettävyyttä ja näkymättömyyttä voidaan kehittää esimerkiksi integroimalla järjestelmät mobiililaitteisiin ja sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisten verkostojen suosittelumekanismit ja mikroansaitseminen auttavat sanomalehtiä muuttamaan liiketoimintaansa sisältöperusteisen maksamisen suuntaan yhdessä paikallisen fokuksen ja toimivan mikromaksujärjestelmän avulla.en
dc.language.isofin
dc.subject.otherdigitaaliset tuotteeten
dc.subject.othermaksujärjestelmäten
dc.subject.othermikromaksuten
dc.subject.otherliiketoimintamalliten
dc.subject.othersähköiset julkaisuten
dc.titleMikromaksujen soveltuminen digitaalisten tuotteiden markkinoille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201103041853
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons.en
dc.rights.accessrightsLuettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot