Show simple item record

dc.contributor.authorMalessa, Eva
dc.date.accessioned2011-03-01T14:45:01Z
dc.date.available2011-03-01T14:45:01Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1149889
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26617
dc.description.abstractTutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien käsityksiin. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää minkälaisia käsityksiä S2-oppijoilla on englannin käytöstä ja asemasta Suomessa sekä heidän omassa elämässään että yleisemmällä tasolla. Lisäksi tutkin S2-oppijoiden asenteita englannin kieltä kohtaan. Tutkimus pyrkii samalla nostamaan esiin S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen mahdollisesta vaikutuksesta suomen kieleen sekä S2-oppimiseen ja -opettamiseen. Tutkimuksen aineisto kostuu sekä kirjallisesta että suullisesta materiaalista. Aineistona tutkimuksessa on kuusi esseetyyppistä kirjoitelmaa sekä neljä yksilöhaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen kansainvälistä yliopiston opiskelijaa eri kieli- ja kotimaataustoineen. Tarkastelin sisällönanalyysin avulla aineistoa. Tutkimukseen osallistuvat S2-oppijat huomauttivat, että heidän englannin kielen käyttönsä on lisääntynyt huomattavasti siitä lähtien, kun he muuttivat Suomeen. Tutkimuksessa selvisi, että englannin kieli on Suomessa vahvasti läsnä S2-oppijoiden arjessa ja erityisesti havaittavissa yliopistomaailmassa. Vaikka S2-oppijoiden mielestä englanti on valloittanut Suomea, he eivät usko, että englannin kielestä tulee virallinen kolmas kotimainen. Englannin kielen korkea status näkyy S2-oppijoiden mukaan esimerkiksi suomalaisten innossa harrastaa englannin kielen taitoja S2-oppijoiden kanssa. Tutkimus paljasti, että tutkittavat kokivat suomalaisten vastahakoisuuden puhua heidän kanssaan suomea usein haittaavan S2-opiskelua ja opiskelumotivaatiota. Jatkotutkimuksissa on otettava S2-oppijoiden lisäksi huomioon myös S2-opettajat, jotta saadaan enemmän tietoa siitä, mitkä ovat englannin kielen vaikutukset S2-opetukseen.
dc.format.extent64 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLanguage contact
dc.subject.otherEnglish language
dc.subject.otherlanguage learning
dc.subject.otherbeliefs about SLA
dc.subject.otherlanguage attitudes
dc.subject.othermetacognitive knowledge
dc.subject.otherFinnish as a second language learners
dc.titleFriend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
dc.title.alternativeAttitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learner
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201103011837
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysoSuomi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record